tisdag 2 juli 2013

Tematrio - USA


Med den fjärde juli några dagar bort vill Lyran att vi berättar om tre läsvärda amerikanska böcker. Det finns det ju gott om så här är det svåra att välja och mitt val den här gången blir lite spretigt men bara 1900-tal.

To Kill a Mockingbird av Harper Lee handlar om en liten stad i amerikanska södern på 1930-talet. Genom barnens ögon skildras rasismen i samhället, men också ett uns av uppvaknande. "Omstörtande på ett lågmält sätt" skrev jag om den förra året.

The Bell Jar är Sylvia Plaths mycket självbiografiska roman om månaden på Mademoiselle som följdes av ett självmordsförsök och en period på ett par olika mentalsjukhus. Jag läste om den för tredje eller fjärde gången efter att ha läst en biografi om samma period, och ska man läsa den ena - välj romanen. Alla gånger.

Inte som andra döttrar av Deborah Spungen grät jag floder över liggandes på en hotellsäng i London sportlovet 1990. Dottern är Nancy Spungen, en flicka som inte är som alla andra, som aldrig passar in, som alltid mår dåligt och försöker fly med hjälp av droger och som till sist, för en kort tid, finner sin plats som flickvän till Sid Vicious, sångare i Sex Pistols. Tjugo år gammal hittas hon mördad, knivhuggen, troligen av pojkvännen.

6 kommentarer:

Sanna sa...

Lee är fantastisk! Och Plath ligger i läslistan, får se om jag hinner klämma den i sommar.

Helena sa...

Tyckte så mycket om Inte som andra döttrar när jag läste den. Blir ju nästan nostalgisk här :)

Monika sa...

Jag ville verkligen tycka om Dödssynden, men den passade inte mig alls.

Maria sa...

Jag tyckte om Lees bok, läste den rätt nyligen. Plath däremot blev jag lite besviken på. Men det var 20 år sen jag läste den, jag kanske skulle tycka annorlunda i dag.

Freja sa...

Vilka spännande böcker du valt, tack för tips1

Lena sa...

Tre intressanta val på böcker som jag gärna vill läsa!