måndag 7 augusti 2023

Att kanske köpa rätt bok ett kvarts sekel senare

Sommaren 1997 var jag på en Frida Kahlo-utställning på Millesgården och även om jag hade sett många av målningarna i böcker blev jag golvad av att se dem på riktigt. 

I museibutiken fanns en del böcker, däribland en bok som jag minns som collageliknande, med fotografier, bilder av målningar, handskriven och ”tryckt” text. Tyvärr köpte jag den inte (varför???) och från och till har jag ångrat mig och mitt förnuftiga beslut att köpa biografin av Hayden Herrera i stället. 

För ett tag sedan började jag leta efter den ickeköpta boken och kom till sist fram till att det möjligen skulle kunna vara boken The Diary of Frida Kahlo - An Intimate Self-Portrait. Samtidigt kände jag mig osäker men när jag inte kunde hitta den på något av "mina" bibliotek bestämde jag mig för att ta risken och beställa den.

Leveranstiden var lång men idag landade den i min brevlåda och jag vet fortfarande inte om det är rätt bok men jag är böjd att tro det. Jag tittar på den och klappar lite på den, bläddrar men börjar inte läsa. Borde jag läsa om biografin först eller räcker det med introduktionen och essän som föregår själva dagboken?

1 kommentar:

Onluck sa...

Uppskatta tiden och ansträngningen du investerar. Dina informativa inlägg är guld.