tisdag 8 juni 2010

Utläst: Mobilen av Ingo Schulze

Det är ytterst sällan jag drömmer att jag pratar om böcker med andra människor, men i natt gjorde jag det, med en barndomsväninna som bor i Tyskland. Hon älskade Ingo Schulzes Mobilen. Det gjorde inte jag, minst sagt.

Flera gånger har jag funderat på att ge upp och lämna tillbaka den icke utläst. Flera gånger har jag kommit på mig själv med att knappt minnas början av den novell jag precis håller på att läsa. Jag önskade mig något mer substantiellt efter Victoria Holt och detta var kanske det, men så tråkigt.

Nio noveller på gammalt manér är undertiteln men jag vet inte riktigt vad detta "gamla manér" består i. Berättarjagen är i alla fall mestadels författare och journalister, män i en obestämd medelålder. De reser och funderar, skriver och diskuterar. De observerar sig själva och andra. Efter ett tag ter de sig till förväxling lika, liksom deras tonfall och jag tappar bort mig.

Nej, det här var inte en bok för mig, i alla fall inte just nu.

Inga kommentarer: