måndag 24 mars 2014

Tematrio - Inledningar

Den här veckans Tematrio tycker jag var riktigt rolig: Lyran vill ha exempel på minnesvärda inledningar - det finns ju en hel del som blivit klassiska. Jag har som ganska ofta lite svårt att välja så det får bli 3 + 3; tre egna och tre av de klassiska.

"Tider av dueller och dubbel-jalousier, vilka tider likväl av intressanta äventyr, vilka tider av storm kring lockarna? De äro förbi, åtminstone de förra. Sunda vettet - herr Hugo - har övervunnit det bruket att skjuta sin vän en kula genom ansiktet för ett hastigt ord, en missförstådd gärning." Så inleds Drottningens juvelsmycke av C.J.L. Almquist. Ett av mig mycket älskat allkonstverk där Tintomara gäckar de flesta inblandade.

Snöns rike av Yasunari Kawabata är en sorglig kärlekshistoria som utspelar sig i ett japanskt snölandskap. "Ur den långa tunneln rullade tåget ut i snöns rike. Marken låg vit under natthimlen. Tåget stannade vid en liten anhalt."

"Det var alltså på den tiden hela den föregående världen och hela jorden var ny men,
i förhållande till människan,
ändå mycket gammal.
Stjärnorna var endast sju till antalet och månen var som vanligt en enda,
solen likaså."
Där och då utspelar sig Djävulen och Gud av Mare Kandre, min favorit bland hennes böcker. En rolig och sorglig saga med biblisk bakgrund.

Och så de tre klassiska:

"There was no possibility of taking a walk that day." - Jane Eyre av Charlotte Brontë

"Last night I dreamt I went to Manderley again." - Rebecca av Daphne du Maurier

"Länge hade jag för vana att gå tidigt till sängs. Ibland fick jag knappt tid att släcka ljuset förrän mina ögon föll ihop; det skedde så hastigt att jag inte hann tänka: "nu somnar jag."" - Swanns värld, första delen av Marcel Prousts På spaning efter den tid som flytt.

6 kommentarer:

Sanna sa...

Bra exempel!

Helena sa...

Inledningen till PÅ spaning efter den tid som flytt gillade jag :) Är boken i sig bra?

Boklysten sa...

Nu blir jag sugen på att läsa Rebecca igen!

Anna sa...

Rebecca... hur glömde jag av den? Den är ju verkligen ett mästerverk, jag måste leta upp den och läsa om.

Ugglanoboken sa...

Drottningens juvelsmycke är fantastisk!

Saga sa...

Sanna: Tack!
Helena: På spaning efter den tid som flytt är bra om man har gott om tid och en förmåga att försätta sig i det lugna tillstånd som den kräver - det är ett helt annat tempo än i den yttre världen och bitvis händer det väldigt lite. Det är lite som att befinna sig i en impressionistisk tavla. Men jag har inte läst mer än tre delar så jag vet inte hur stor rätt jag har att uttala mig...
Boklysten och Anna: Jag med, faktiskt.
Ugglanoboken: Jomenvisst! Jag har läst den flera gånger.