onsdag 12 mars 2014

Utläst: Vi ses vid Place de la Sorbonne av Justine Lévy

Ibland får jag för mig att vara lite mer Sagas bibliotekmässig i verkliga livet och det är då jag försöker gå på förlagsmingel eller liknande. Tyvärr känner jag mig för det mesta malplacerad och återvänder snart till min mer skugglika tillvaro av läsande och bloggande, som för det mesta är fullt tillräcklig, men kvar finns ett litet skav. Nåväl, före jul tillbringade jag en stund på Sekwas lilla glöggtillställning och kom därifrån med fem böcker. En av dem var Justine Lévys Vi ses på Place de la Sorbonne.

Artonåriga Louise väntar på sin mamma, som så många gånger förr. De har stämt träff på ett café och medan timmarna går minns Louise deras år tillsammans, alla besvikelser, alla tidigare gånger hon fått vänta. Alla gånger hon blivit åsidosatt, bortglömd, nästan utnyttjad. En otillräcklig mamma, en dotter som om och om igen försöker vara den dotter hon kanske borde vara men som måste konstatera att det går inte, det går faktiskt inte. Å andra sidan har livet hos fadern inte heller varit alldeles enkelt, med hans kringflackande liv som berömd dirigent och tillfälliga älskarinnor som någon sorts barnvakter. Men där har det ändå funnits ett lugn och en trygghet, en annan sorts förutsägbarhet.

Justine Lévy var bara 21 år gammal när hennes debutroman gavs ut och den blev en succé, med rätta, eftersom den känns så säkert och precis berättad, trots att det skulle kunna bli något helt annat. På samma gång som modern Alice ständigt gäckar Louise, är det något undanglidande hos Louise själv. Hon fläker ut sitt innersta men avslöjar ändå inte så mycket. Hon gläntar på dörrarna till mardrömmarna men stänger dem snabbt igen.

Något jag slås av är hur oändligt mycket mer glamourös en dysfunktionell mor-dotterrelation är när den är fransk och litterär - när Alice sitter i fängelse beklagar hon sig: "Jag har glömt hur champagne smakar." Jag är övertygad om att det kommer att dröja innan jag läser motsvarande i en svensk roman på samma tema.

Inga kommentarer: