söndag 13 oktober 2013

Att köpa böcker man redan läst

Jag brukar hävda att jag inte köper särskilt mycket nya böcker och det stämmer nog fortfarande, även om jag köper mer nu än för några år sedan. Det jag däremot köpt ganska mucket av länge är begagnade böcker som jag redan läst. Jag läser om några böcker per år men inte så många att det är motiverat att köpa på mig så många som jag gör. Det är väl samlaren i mig jag kan (försöka) skylla på, önskan att ha vissa författares böcker i inbundna originalutgåvor. Och så mitt gamla epitet dubblettdrottningen - vissa böcker är bra att ha i (minst) ett extra exemplar att ge bort. Alltså såg senaste inköpet i den närmaste välgörenhetsbutiken där alla böcker kostar fem kronor styck ut så här:


De jag redan läst:

På andra sidan solen av Maria Ernestam har jag redan men det är den andra tryckningen och i den här stod det inte något sådant. Å andra sidan ser den jättemärklig ut för övrigt, saknar Forumlogga och har en märklig sifferharang på bakre skyddsomslagsfliken. Reautgåva samma år som originalet? Förhandsexemplar tryckta i en egen upplaga?

Glitterscenen av Monika Fagerholm är tredje delen i en serie och jag har ju de andra tre.

Att ringa Clara av Anna Schulze läste jag förra året och tyckte väldigt mycket om.

Jag är leopardpojkens dotter av Johanna Nilsson köpte jag för att komplettera min "samling" av hennes böcker.

De i utkanten älskande, också av Johanna Nilsson, har jag redan men den här var signerad.

Och så de olästa:

Man kan lika gärna leva - En bok om Dorothy Parker av John Keats plockade jag tillmig för att hon fascinerar mig.

Och en månad går fortare nu än ett hjärtslag av Bodil Malmsten köpte jag delvis för att loggböckerna är så fina - dock äger jag inte någon av de tidigare så jag antar att jag mest skapade mig ett utrymme för nya utsvävningar...

Döden går på operan av Loulou Forsell ja, med "opera" i titeln går det mesta att sälja in hos mig.

Inga kommentarer: