torsdag 24 oktober 2013

Minus en kasse

När jag lekte med telefonkamerans panormafunktion i biblioteket.
Idag tog jag med mig en kasse pocketböcker till bokbytarhyllan på kontoret - Elizabeth George-deckare på svenska som jag inte kommer att läsa om, Extremely Loud and Incredibly Close som jag aldrig gillade, Eat, Pray, Love som jag inte begriper varför jag köpte.

Processen för att nå hit, till minus kanske 30 hyllcentimeter, har dock varit lång, är alltid lång. Jag drar ut böcker ur hyllorna och skjuter in dem igen. Lägger dem i kassar. Plockar upp dem igen. Lägger tillbaka. Ställer i en särskild hylla. Funderar.

Och till sist, kanske med lite motivation efter läsningen av Från frustration till flow med lean@home av Eva Jarlsdotter (Rensa i röran med feng shui kan också ha den effekten på mig men det är kortvarigt), har de nu lämnat hemmet.

Men det är svårt för en stor del av mig är ute efter den atmosfär som många böcker skapar, bara en liten del av mig kan se att det inte bara är kvantiteten det handlar om utan vilka böcker det faktiskt är. Det ideala är ju många bra böcker, många betydelsefulla böcker, och när böckerna ligger i travar på de andra böckerna ska det vara för att de alla är sådana att jag vill ha dem tillgängliga, inte för att jag bara måste ha ännu en... bok.

Inga kommentarer: