måndag 8 december 2008

Ett svårt uppdrag

Igår blev jag möhippad (det förestående bröllopet är en i högsta grad bidragande orsak till stiltjen här) och mitt första uppdrag löd:

Gå till biblioteket på Medborgarplatsen occh låna:

1. En roman som jag aldrig i hela mitt liv skulle vilja läsa.

2. Av alla idiotiska fackböcker tar den här priset.

3. Sådana dikter borde inte få tryckas.


Jag tror aldrig att jag har hittat så månag böcker jag vill låna och läsa som när jag skulle hitta motsatsen. Det hade lätt kunnat bli en trave på en halvmeter. Och tankarna som far runt i huvudet: varför skulle jag inte vilja läsa den här boken? Om jag skulle ta och låna den? Till sist kom jag fram till att den för många år sedan mycket omtalade boken Äldreomsorgen i övre Kågedalen skulle platsa men jag kunde inte hitta den, så det fick bli en ARN-bok i ren desperation. Fackboken blev en bok om snus och lyriken blev Charlotta Cederlöfs Tusen år och två minuter - efter att ha slagit upp den på måfå och hittat bedrövliga formuleringar varje gång fick den duga ("han hade MYCKET med tatueringar").

Inga kommentarer: