onsdag 6 januari 2016

Bokstilleben

I december hoppade jag ju på Bokhoras Instagramutmaning #bokhorajulutmaning och roade mig med att göra svartvita stilleben på dagens tema. Faktum är, att det pysslandet gav mig en sorts struktur i den del av tillvaron som inte är helt inrutad, men tyvärr kom det en dag då jag inte längre orkade med ens det. Av det som skulle blivit 31 bilder blev det i stället 16. De här.

Det här läser jag just nu. Jag drömde om skönlitterär eskapism men läste om verkliga liv i dödsskuggans dal, nära och fjärran, nu och då.
Bästa (barn)boken med jultema. Jag funderade på Petters och Lottas jul men det är ju bara jul precis i början så det fick bli Kajsa Kavat hjälper mormor i stället.
Julklappstips 1. Bära barnet hem av Cilla Naumann handlar om kvinnan som återvänder till Bogotá med sin vuxne son för att träffa hans biologiska mor och om barnhemsbarnet Ana som aldrig blev adopterad och arbetar som barnsköterska. Om kvinnorna som älskar barnen andra fött, om moderskapets bräcklighet, moderskapets själviskhet. Bedrägligt lättläst men hela tiden laddad av betydelse är denna rädslans och skörhetens poesi.
(Jul)mat från en bok. Jag har alltid älskat den här listan över vad Kalle Blomkvist tar från sin pappas affär när han, Anders och Eva-Lotta ska rädda den kidnappade Rasmus. Den fungerar på samma sätt som det ständiga ätandet i Enid Blytons Fem-böcker; jag blir lustfyllt och obekymrat hungrig.
Otänkbar att läsa på vintern. Nja, jag tycker nog inte att årstider omöjliggör vissa böcker, snarare verkar befrämjande på dem, men Tove Janssons Sommarboken känns väldigt avlägsen just nu - å andra sidan är kanske sommarens vemod som ljuvast i vintermörkret.
Önskeförfattarsamtalsduo. Jag är inte så mycket för författarsamtal - jag föredrar att läsa deras böcker och att avlyssna de enväga samtalen via intertextualiteten - men när jag nu skulle komma på något skulle jag gärna höra Anna-Karin Palm och Eva-Marie Liffner diskutera C.J.L. Almqvists Drottningens juvelsmycke, som de båda använt sig av men på helt olika sätt.

OBS! Smycket på bilden har inga som helst likheter med det litterära men är mitt mest imponerande.

Mina bästa bokkompisar (påhittade eller på riktigt). Jag vet inte om de är mina bästa kompisar men De Olyckliga Flickorna är i alla fall mina ständiga litterära följeslagare. De som svälter sig och skär sig, tar tabletter för att de vill dö, för att de vill överleva, för att smärtan är för stor. (Och det här är bara några av dem.)
Läsvärt. Under flera år var jag en mycket flitig teaterbesökare och Unga Klara var en favorit. Sedan kom andra delar av livet emellan och nu minns jag inte när jag senast var på en teaterföreställning. Nåväl, Suzanne Ostens dagbok från en synnerligen kaotisk tid ett par år tillbaka är läsvärd för den som gillar henne, gillar Unga Klara, gillar teater i allmänhet, gillar teater för barn i synnerhet, och/eller är intresserad av kulturpolitik. På köpet får man lite skvaller, mycket ilska, en hel del åldersrelaterade krämpor och en rejäl dos moment 22.
Julklappstips 2. Karolina Ramqvists Den vita staden är fortfarande årets bästa bok för mig. Allt är så rätt och så väl avvägt, varje detalj säger så mycket. En tillvaro som krackelerat, nej rämnat, sedan mannen, ledaren för ett grovt kriminellt gäng försvunnit. En kvinna och ett spädbarn, en fysisk, djurisk kokong där desperationen tickar i takt med hjärtslagen.
Läsning med julstämning. Det är hela tiden närmast till barnböckerna när jag söker julstämning - julen är så mycket barndomsminnen och då hamnar bokminnena där också, även om jag läst den här flera gånger på sistone - för mina barn.
Bokbloggstips. "I'm a man of simple tastes. I'm always satisfied with the best." har Oscar Wilde sagt eller skrivit och det är väl för att jag delar den egenskapen som jag alltid, alltid väljer samma blogg när det ska nomineras och tipsas (@marcusstenberg har ju lagt sin egen blogg på is): Dark Places, där @helena_dahlgren skriver långt och personligt och fantastiskt bra om framför allt thrillers och skräck men även en hel del annat. (Och ja, jag hade en annan idé om hur jag skulle visualisera detta tips men jag gjorde det lätt för mig.)
Bok på en öde ö. Det här är en sådan där fråga jag hatar - vilken bok kan jag inte leva utan? Men jag kan inte välja så, utan jag tänker att på den där ön ska jag läsa Bibeln, böckernas bok, som ligger till grund för så mycket inom konsten och litteraturen, och som lett till så mycket gott - och så mycket ont. Först där, på den gudsförgätna plats som en öde ö skulle kännas som, skulle jag känna att jag har tiden att ta mig an den texten. Och kanhända skulle den ge mig hopp och tröst när det egentligen inte längre finns.
Påbörjad många gånger men aldrig utläst. För elva år sedan tilldelades Elfriede Jelinek Nobelpriset och jag fick Die Klavierspielerin i julklapp. Tyvärr hade min tyska redan då blivit så changerad att det tog mig en evighet att läsa en sida och det här är många sidor. Jag försökte, gav upp, försökte igen med samma resultat. Mitt pianospel har för övrigt genomgått samma förändring som tyskan...
Julklappstips 3. Samantha Ellis Mina hjältinnor är en litterär självbiografi med hög igenkänningsfaktor för (framför allt) kvinnor i åldern 30-60 som alltid läst (lite för) mycket. Förebilderna från barn- och ungdomen skådas genom vuxna ögon med stor sympati för den unga läsaren och en ännu större kärlek till litteraturen och Jane Eyre och Lace mäts med samma mått - och båda vinner.
Bokpoddstips. Ja, jag har fortfarande väldigt enkel smak och nöjer mig med att lyssna på en enda bokpodd: Ett eget rum (www.ettegetrum.nu) av@marcusstenberg @tuvaholmlander och@helena_dahlgren som avhandlar en salig blandning av böcker med mängder av utvikningar till allt möjligt. Nördigt och underhållande. Och nogsamt undvikande den bok som inspirerat till poddens titel.
En coffeetablebok. Jag lägger inte fram böcker på det sättet men en möjlig kandidat är den här boken med ett urval av Clifford Coffins fotografier ur Vogue.

Inga kommentarer: