onsdag 24 augusti 2016

Biblioteksrunda


Idag har jag besökt tre bibliotek. Tre! TRE!!! När hände det senast? I så många år var biblioteksrundorna ständigt återkommande men nu är de knappt ens ett minne blott, eller var, för idag hände det.

Jag var hos tandläkaren och eftersom besöket berodde på att jag bitit sönder en tand tog jag till rejält med tid innan jag måste hämta barnen. Det visade sig att det var en fyllning jag bitit sönder och plötsligt hade jag tid över, tid som tog mig till Stadsbiblioteket, där jag lånade Johanna Nilssons Om hundra dagar ska jag dö så satans vackert att du vill följa med (där fick Alex Schulman konkurrens om boktitelslängd) och Tala är guld av Cammie McGovern (jag lånade den egentligen mest för att Marcus gjort inlagan). 

Den bok jag egentligen tänkt låna, Gérard Genettes Narrative Discourse (Proust, Proust, Proust) fanns inte inne men när jag letade runt lite i katalogen såg jag att Lina kalmtegs Jag såg livet tvingas i mig (anorexiskildringar är min ena boklast jämte operainslag) skulle finnas på Läsesalongen (den heter inte så längre men jag är en bakåtsträvare) tog jag tunnelbanan dit.

När jag sedan skulle köpa lite mat på hemvägen råkade jag smita in på ett av mina närmaste bibliotek, egentligen för att se om de hade Vi läser så att jag kunde läsa intervjun med Therese Bohman fick jag syn på Hjälp ditt barn med matte av Carol Vorderman, en bok jag bläddrat i förr. Once upon a time kunde jag räkna integraler i sömnen och omvandla allt till ekvationer på nolltid men det var så längesen, så längesen.

Det bitterljuva i att påminnas om kunskap man förlorat samtidigt som jag fått njuta av att gå på bibliotek efter bibliotek...

Inga kommentarer: