tisdag 20 februari 2018

För lite salong

Idag skriver jag om Ingrid Svenssons Ett magiskt rum - Salonger i 1920-talets Parisdagensbok.com.

Efter mitt Prousläsande längtar jag ständigt till parisiska salonger så det här lät helt fantastiskt - men jag blev besviken. Visst, salongerna finns där men de är mer av gemensam nämnare och fond än huvudattraktioner i sig själva. Istället är det en kombinationskortbiografi över fyra kvinnor som levde och verkade i Paris i början av 1900-talet: Gertrude Stein. Sylvia Beach, Adrienne Monnier och natalie Clifford Barney. Författare, förläggare, tidskriftsutgivare, redaktörer, bokhandlare, mecenater, musor, vars betydelse för den samtida litteraturen ofta förringats.

Vetenskapliga ambitioner och personligt engagemang brukar vara en vinnande kombination men här tycker jag tyvärr att resultatet är gansk tråkigt och måttligt intressant. I stället för att göra mig nyfiken vandrar mina tankar någon annanstans.

Här finns recensionen.

Inga kommentarer: