söndag 20 juni 2010

Utläst: The To-Do List av Mike Gayle

Jag är en tvångsmässig listskrivare. Mest är det att-göra-listor men också listor över lästa böcker, sedda filmer, ägda klänningar, instuderade operaarior... Listor ger en bedräglig känsla av kontroll över tillvaron, också de mentala listorna, även om de skrivna så klart är bättre. Men jag har aldrig åstadkommit någon lista, i någon kategori, med 1 277 punkter (mitt rekord är nog boken med listan över 1 003 böcker lästa under två år i slutet av 1980-talet).

Mike Gayle, däremot, har en sådan lista. Författaren och huvudpersonen delar namn och yrke, hur mycket de i övrigt har gemensamt vet jag inte och tänker inte fördjupa mig i. Vid 36 års ålder inser Mike att det är dags att bli vuxen. En vanlig insikt skulle jag tro men metoden att uppnå målet är väl inte helt vanlig. Han fyller en lista med punkter över saker han tänkt göra men som aldrig blivit eller blir av. Det är stort och smått i en salig blandning och meningen är att allt ska bockas av inom ett år. Vi får följa Mike i motgång och medgång, när han ger upp och kommer igen. Mestadels är det roligt, ibland lite allvarligare och någon gång ibland lite tröttsamt. När jag avslutat boken kan jag inte låta bli att förundras över hur många tidskrävande saker han faktiskt gjort, samtidigt som han faktiskt lyckats skriva på sina böcker och inte göra sin fru helt vansinnig av att han i övrigt försummar familjen (men familjen finns ju med på olika punkter, så...)

1 kommentar:

Helen sa...

Du vet väl att hans senaste roman precis har släppts på svenska på nystartade förlaget Basil?
www.basil.se