tisdag 11 mars 2014

Tematrio - Naturen

Den här veckan har Lyran valt havet som gemensam nämnare för sin Tematrio men hon ger oss andra lite friare tyglar att välja böcker där även andra typer av natur spelar en stor roll och förslagen är hav, skog, öppna landskap, slätter, öken, djungel o.s.v.

Det här tyckte jag var riktigt svårt - hur stor roll ska naturen spela och är det den specifika naturtypen eller känslan av hur naturen tränger sig på, otämjbar? Det får kanske bli en kombination.

Titeln Innan floden tar oss av Helena Thorfinn syftar på hur den odlingsbara marken i en del av Bangladesh översvämmas då och då och de bönder som finns där förlorar allt - samtidigt som åren emellan kan ge stora vinster. Att hjälpa dessa bönder är en del av verksamheten för en välgörenhetsorganisation i romanen, som visar en allt annat än enkel bild av bistånd och resursfördelning i U-länder.

Jag har alltid älskat omslaget till Astrid Lindgrens Ronja Rövardotter - den intensiva lummiga grönskan, gräset som ser ut att vara så mjukt att gå på - och nog spelar naturen en stor roll där, naturen som natur i sin egen rätt och som hemvist för såväl människor som djur och övernaturliga varelser.

Flod av Carolina Fredriksson utspelar sig huvudsakligen på en stenig strand vid ett brofäste. En dystopi om två barn och en ung kvinna efter en dramatisk händelse. På armlängds avstånd från en hotfull civilisation försöker de beveka naturen - och den sjunkande temperaturen.

5 kommentarer:

Ugglanoboken sa...

Jag hade också Ronja med i min trio - en härligare skog än Mattisskogen är svår att tänka sig! :-)

Helena sa...

Jag tog en annan Astrid, Bröderna Lejonhjärta. Hon är väldigt bra på naturskildringar tycker jag :)

Boklysten sa...

Innan floden tar oss väntar i bokhyllan.

Sara Pepparkaka sa...

Ronjas skog är en härlig skog!

Freja sa...

Jag känner bara till Ronja, sådsna här utmaningar är spännande för jag får läsa om så många olika böcker jag inte alls känner till!