måndag 1 september 2014

Tematrio - Titelverb


Jag är en av dem som gillar titelbaserade teman så när Lyran annonserade titelverb - bra böcker med verb i titlarna - kände jag mig ganska nöjd. Men sedan är det ju det där med att välja, och ska man hitta ett tema i temat - samma verb, till exempel? Men den gemensamma nämnaren får bli hur de har berört mig.

Att ringa Clara av Anna Schulze är en bok jag kunde ha missat; jag stod till och med och läste på baksidan utan att förstå att den var skriven för mig - komplicerad vänskap och musikermiljö. Den är riktigt, riktigt bra och oerhört träffsäker både i skildringen av vänskapen och av musikerna - och jobbig, för det är mycket som gör ont.

Ingenting kan hindra natten av Delphine de Vigan har redan fått vara med i två Tematrior men jag kan inte låta bli. Den är så bra, den här hemska boken om en dysfunktionell familj, eller flera, och en kvinna som försöker skriva om sin mor. Det är bikt och besvärjelse, fruktansvärt och vackert.

Nu finns det hyllmeter av böcker om mobbning men när Vi kallar honom Anna av Peter Pohl gavs ut var det ett ämne som det precis blivit vanligt att skriva om. Redan på 1980-talet utspelade den sig i ett för länge sedan men känslorna av utsatthet och maktlöshet är tidlösa. Liksom barns smått obegripliga ondska och de vuxnas handfallna agerande. Nu är det länge sedan jag läste den men det är säkrast att jag läser om den innan mina barn blir tillräckligt stora för att jag ska kunna föreställa mig dem som Anders.

7 kommentarer:

Boklysten sa...

Har inte läst någon av de här.

Marie sa...

Fina boktips i ett väl sammansatt tema, tycker jag. Böcker som berör (och innehåller verb).

Sanna sa...

Tre för mig okända böcker - kul!

Ugglanoboken sa...

Ingenting kan hindra natten blir jag nyfiken på. Har tidigare läst No och jag, och den gillade jag verkligen!

Maria sa...

Inte läst någon av dem. de Vigan verkar intressant.

Helena sa...

Försökte också hitta ett tema i temat, men stöp hela tiden på sista boken så gav upp...

Vi kallar honom Anna vet jag att jag tyckte om på "den tiden"...

Freja sa...

Jag har inte läst någon av dem, tack för tips!