torsdag 29 september 2016

Tack Internet!

Eftersom jag inte riktigt kan släppa taget om Proust har jag ju tänkt läsa lite kringlitteratur resten av året och högst upp på listan har jag hela tiden haft Gérard Genettes Narrative Discourse, som vi läste ett antal sidor ur när jag studerade litteraturvetenskap. Det finns ett exemplar på Stockholms stadsbibliotek, det konstaterade jag i våras, men när jag till sist åkte ditt var det plötsligt utlånat och nu har det t.o.m. blivit kö. Suck. 

Jag har inte lust att köpa den (i år får jag inte göra det heller) utan testade att googla "Narrative Discourse pdf" på vinst och förlust. Jag vågade inte hoppas särskilt mycket men högst upp i resultatlistan dök det upp en länk till den, i fulltext, nästan oläslig. Innan jag hann ladda ned eller skriva ut den fick jag syn på en länk till andra format och där fanns en epubvariant. Ett par klick senare har jag den i mobiltelefonen. Jag föredrar pappersböcker, särskilt när det gäller sådant här, men det är absolut värt att prova.

Inga kommentarer: