tisdag 6 december 2016

Tematrio - Fåglar och flygfän

Den här veckan är det böcker vilkas titlar innehåller fåglar eller insekter eller referenser till dessa som efterlyses av Lyran och det tar inte en halv minut innan jag har kommit på tre fågeltitlar (To Kill a Mockingbird, Tusen tranor och Vilda svanar). Sedan måste jag fundera över om de redan varit med i Tematrion och det har de två förstnämnda så sedan måste jag fundera lite till.

Vilda svanar - tre döttrar av Kina av Jung Changn läste jag för väldigt länge sedan och jag minns nästan stämningen kring läsningen bättre än själva boken. Den skildrar tre generationer kvinnor i Kina under 1900-talet, en synnerligen omvälvande och delvis våldsam epok.

Anden, Döden och Tulpanen av Wolf Erlbruch är en ganska märklig bilderbok, eftersom den handlar om döden. Men döden på ett annat sätt. Varsamt, enkelt och symboliskt berättas det om hur Döden slår följe med en and och hur de umgås - till dess att Anden inte vaknar mer. Illustrationerna är likaledes enkla och skissartade och det är något väldigt stillsamt över det hela.

Imago av Eva-Marie Liffner var naturligtvis inte en av de där första tre men jag tycker att det är lite snyggt med denna titel som är namnet på det sista stadiet i en insekts metamorfos. Sedan tyckte jag kanske inte att själva boken var jättebra - den är en aning överlastad med många tidsplan, vilket känns som mycket väsen för väldigt lite. Det är 1860-tal och dansk-tyskt krig, det är 1938 och ett lik hittas i en mosse i trakterna kring gränsen mellan Danmark och Tyskland och en person försvinner och slutligen är det 2000 och en kvinna börjar undersöka detta försvinnande.

8 kommentarer:

Robert W sa...

Oj, är du så duktig att du plockar bort böcker som varit med i någon tidigare trio och då plockar fram andra ur din fatabur? Jag återanvänder böckerna helt hänsynslöst :)

Boklysten sa...

Vilda svanar är den enda jag läst av böckerna i din trio!

Saga sa...

Robert - vissa böcker har fått vara med väldigt många gånger, t.ex. Jane Eyre, men jag försöker variera mig lite och inte alltid ta de första som dyker upp.

Mrs Calloway sa...

Vilda svanar hade jag också med. Eva - Maria Liffner får jag lust att läsa. hon brukar vara jättebra

Unknown sa...

Vilda svanar minns som stark läsning. Imago var också en intressant bok med ett litet annorlunda innehåll. Den mittersta boken kände jag inte till.

Sanna sa...

Jag gillade verkligen Vilda svanar.

Åsa sa...

Vilda svanar har jag på vänt i bokhyllan. Känner inte till de andra två. Tack för tips! :)

Lena sa...

Vilda svanar är en bok som jag är jättesugen på att läsa.