lördag 30 juli 2022

Semesterläsning

Nu är min semester i princip slut och jag kan konstatera att jag läst ovanligt många böcker i år. Jag har läst och läst tills det blivit nästan tvångsmässigt och ju mer jag läst, desto fler böcker har jag känt att jag vill/behöver/måste läsa. Från alla håll har titlar dykt upp, i samtal med än den ena, än den andra.

Min äldsta son har lånat Agatha Christies Badortsmysteriet (titeln låter som en Lasse-maja-deckare) på biblioteket och jag kan inte placera den alls (jag läste i princip allt av Agatha Christie när jag var tretton-fjorton och numera blandar jag ihop dem) så den ville jag läsa om så att vi skulle kunna prata om den om vi vill. Den läste jag ut i natt.

Samma son tycker mycket om Jules Vernes böcker och jag har inte läst en enda men nu ligger den jag är mest intresserad av, och som han nog också värderar högst, En världsomsegling under havet, framför mig på bordet.

Min man lyssnade på ett radioprogram där de talade om hur problematiska Fem-böckerna är när man läser dem som vuxen i nutid och det verkade som om de talat mest om min favorit, Fem på rymmarstråt (jag älskade rymningen, grottan, all mat...), så den var jag ju också tvungen att läsa om. Jag har ju inte hört programmet själv men det jag fick citerat kunde jag ju också se vid min omläsning och även om det finns "förmildrande omständigheter" är det en del av människosynen som är ganska otrevlig.

Och så talade jag med en väninna om Emlia Fogelklou och Maria Lang och häpp - ännu fler böcker att läsa. 

Inga kommentarer: