lördag 6 augusti 2022

Barndomsböcker på sommarställe

Jag ägde inte särskilt många böcker när jag var barn, utan det mesta jag läste lånade jag på biblioteket eller av mina kompisar. Jag minns att jag tyckte att det var så futtigt med de få volymerna i hyllan som dominerades av helt andra saker och ändå var det inte så att jag gjorde något aktivt för att den skulle stämma med min självbild som storläsare - jag behövde ju egentligen inte äga böckerna, jag behövde läsa dem.

När jag bläddrar i boken där jag skrev upp vad jag läste i de tidiga tonåren är det försvinnande få av de faktiska exemplaren jag kan ta fram, även om en del av deckarna av Maria Lang och Stieg Trenter står hemma hos mina föräldrar. På deras sommarställe står också en del av de böcker jag faktiskt ägde. Kring dem är det en disparat röra av barn- och vuxenböcker och där står också den bok jag kan ha läst om flest gånger: Döden på Jamaica av Ian Fleming.

Den läste jag inte om i år, utan det blev mina två böcker om Jill som fick följa med ut på båtturer. Nästa år blir det kanske Kulla-Gulla, vem vet? Min farmor gav mig under ett par år en volym till födelsedagen och en till jul men sedan kunde jag ju inte hålla mig utan lånade resterande böcker på biblioteket. Det ser så avhugget ut men om jag skulle fylla på med dem skulle jag vilja ha originalutgåvorna i stället.


Inga kommentarer: