torsdag 18 augusti 2022

Lästrädgård

Jag är så lyckligt lottad att trots att jag inte bor i Stockholms innerstad har jag två små bibliotek på hyfsat gångavstånd och sedan två huvudbibliotek ytterligare ett par kilometer bort (så kan det bli när man bor nära en kommungräns). 

Det ena huvudbiblioteket är Huddinges och det är min sons favoritbibliotek (själv kommer jag nog alltid att tillhöra Team Stadsbiblioteket). I somras när vi var där hade de öppnat en lästrädgård - en lugn trädgård med sittplatser, parasoll och planteringar och med tipspromenad och boktips hängande i träden. Det fanns också en korg med frukt vid utgången och åh, vad jag önskade att jag haft tid att slå mig ned vid en rosen- och lavendelrabatten med en bok och ett äpple!

Främst tror jag att lästrädgården är till för egen läsning men även bibliotekets bokcirklar (och säkert annan verksamhet för grupper) har träffar där när vädret tillåter.

Inga kommentarer: