tisdag 25 juli 2023

Hundraåring

Idag skulle Maria Gripe ha fyllt hundra år och jag tänker att jag borde ha läst om något av henne men jag skulle bara ha hunnit några få sidor och då kändes det inte så meningsfullt. 

Här är min Maria Gripe-hylla och utöver dessa finns det en hel del i dubbletthyllan. Logiken i vilka utgåvor som dubbleras är inte glasklar - versionerna av Landet utanför är så pass olika att det är befogat men annars - nja, jag vet inte. Den som är uppmärksam ser att jag saknar den andra versionen av Skuggornas barn och att Glasblåsarns barn är en pocket - ha! Två böcker jag har anledning att leta efter, alltså!

Jo, en till vet jag; exemplaret av Agnes Cecilia - en sällsam historia som ligger ovanpå andra böcker är min första Maria Gripe-bok, såväl den första jag läste som den första jag ägde och den är också den bästa men minnet av läsupplevelserna är för alltid blandade med minnet av hur jag lyssnade till radioföljetongen på landet och varje gång jag hör "Timmarnas dans" ur La Gioconda av Ponchielli är jag hos Nora.

Inga kommentarer: