måndag 20 maj 2013

Omvänd planering?

I slutet av september ska jag åka till Oxford och jag har börjat längta något alldeles väldigt; faktiskt mer än efter den sedvanliga semestern. Det är en körresa och då sång är en av få saker som slår läsning för mig är det givet att jag ska se fram emot de där dagarna, oavsett vart resan ska bära hän men det här är något alldeles extra för mig. Jag har varit i London tre gånger men det är det enda jag sett av Storbritannien. Oxford... Det är något magiskt över den staden. Alla böcker som utspelar sig där, till större delen eller glimtvis. Och så det där underbara Bodleian Library som verkar vara Bibliotekens Bibliotek.

Alltså sitter jag här och funderar över vilka böcker jag ska ta med mig då, snarare än att planera min sommarläsning. Jag kommer nog inte att ha så mycket lästid; jag åker dit för att sjunga i första hand och bese mig i andra hand men ändå vill jag ha med mig ett par titlar, åtminstone. I dagsläget lutar det åt böcker jag redan läst men gärna skulle vilja läsa om: Brideshead Revisited av Evelyn Waugh (Oxford), The Sopranos av Alan Warner (inte alls Oxford men en körresa i alla fall) och Gaudy Night av Dorothy Sayers (mer Oxford). Som om jag skulle hinna läsa ens en av dem...

Inga kommentarer: