tisdag 10 mars 2015

Lite för lika

När jag såg omslaget till Assaf Gavrons Uppe på höjden hajade jag till en smula - var den inte lite för lik Silvia Avallones Stål? Det är samma förlag och måste nästan vara samma formgivare men jag är nyfiken på hur de har tänkt. Unga kvinnor och het sommar, unga män och... jag vet inte vilken årstid det är men det måste ju vara het sommar, av omslaget att döma. Färgerna, gestalterna upphöjda och som i silhuett mot himlen, texten som utsnitt ur något svart/grått som skymmer bilden. 

Bör de läsas som komplement eller som kontraster? Jag kommer antagligen att läsa Uppe på höjden bara för att få veta något om de här omslagen, om jag nu får några svar på det sättet.

Uppdatering: Lite googlande visade att det inte är samma formgivare men väl två stycken med samma efternamn: Stål formgavs av Johanna Leino och Uppe på höjden av Nina Leino. Är det något internt mellan ett par systrar? Fortsättning följer eventuellt.

Inga kommentarer: