måndag 6 oktober 2014

Tematrio - Prepositioner

Till skillnad från Lyran tyckte jag snarast att det var för enkelt att hitta adverb - varenda titel med adjektiv jag tänkte på visade sig ju innehålla adverb i stället. Men prepositioner skulle det alltså vara den här veckan och jag tar helt enkelt min läsning just nu.

Styckerskan från Lilla Burma av Håkan Nesser var den näst senaste boken jag läste. Jag är inget fan av Nesser men min man tycker att han är bra och övertalade mig att ge den här sorgliga deckaren en chans och det var den värd, även om jag inte vet om det blir så mycket mer Nesser i fortsättningen.

Kvinnan övervåningen av Claire Messud läser jag just nu. Om vänskapen som blir till kärlek som sviks och blir till något helt annat. Om att aldrig vara den som är nummer ett för någon utan alltid befinna sig på efterkälken. Och om konsten.

Beckomberga - Ode till min familj av Sara Stridsberg är nästa bok jag kommer att läsa. Jag har läst en del av Sara Stridsberg men aldrig uppskattat henne som andra - mitt bläddrande i den här ger mig dock en aning om att det kan bli annorlunda nu. Dessutom är jag ju ohälsosamt svag för skildringar av människor som mår psykiskt dåligt.

9 kommentarer:

Boklysten sa...

Har inte läst någon av dina tre.

Mrs Calloway sa...

Beckomberga var absolut underbar. den skiljer sig från Sara Stridsbergs tidigare produktion. Messud känner jag nu att jag måste läsa

Hanneles bokparadis sa...

Läst om men inte läst.

Sanna sa...

Jag har gillat Nesser jättemycket, men vissa av hans böcker är mindre geniala än de andra och just den här med Styckerskan fastnade jag inte riktigt för. För mycket bisarrerier.

Sara Pepparkaka sa...

Det var tre bra tips!

Unknown sa...

Håkan Nesser är en favorit här. Clarie Messud står på min mentala vill läsa lista, måste bara hitta tid också!

Helena sa...

Kvinnan på övervåningen har dykt upp på många bloggar nu, och alltid åtföljd av lovord. Borde kanske kolla upp den?

Saga sa...

Jag tycker att Kvinnan på övervåningen är bra men jag är inte riktigt lika begeistrad som många andra. Den får mig att tänka på Christine Falkenlands Vinterträdgården och Notes on a Scandal av Zoë Heller, två egentligen ganska olika böcker men med vänskapen med destruktiva under- och övertoner som gemensam nämnare.

Sanna och Helen: vilka är era favoriter bland Nessers böcker? Jag vet som sagt inte om det blir mer men det kan ändå vara bra med tips från någon som gillar.

Mrs Calloway: Det är just det att Beckomberga är annorlunda som får mig att tro att jag ska tycka bättre om den.

Freja sa...

Jag har inte läst någon av dem, men blir nyfiken på tvåan. Nesser har jag gett upp efter två försök...