lördag 7 november 2015

#dagens(fack)bokomslag dag 1-7

När jag ägnade mig åt skönlitteratur under bokomslagsutmaningen på Instagram i september försökte jag ibalnd hitta små teman att följa. Den första veckan av fackböcker har det varit blandat lite hipp som happ.


Det här är en del av högarna som låg framlagda medan jag började välja bokomslag.


Först ut var Pain, Parties, Work: Sylvia Plath in New York, Summer 1953 av Elizabeth Winder. HarperCollins 2013. Omslag av Robin Bilardello, omslagsfoto av Norman Parkinson. 

Jag tycker att det är då snyggt med den vita texten och den vita ramen kring det smutspastelliga fotografiet. Tyvärr är boken inte alls så bra som den skulle kunna vara men det finns några avsnitt som skimrar ändå.



Bildkomposition av Ulf Hård af Segerstad. Nordisk Rotogravyr 1952. Omslag av Olle Baertling.

Ett tips om man gillar Olle Baertling är att besöka första hötorgsskrapan - där är hela entrén en enorm diagonalmålning.



Var så god - makt, kön och media av Karin Ekman. Rabén Prisma 1998. Omslag av Stefania Malmsten och Markus Ljungblom, omslagsillustration av Lovisa Burfitt.



En sommar med Proust av bl.a. Laura El Makki (red.). Atlantis 2015. Omslag av Sebastian Wadsted.

Synnerligen somrigt med ljusrosa präglat tryck mot ljusgrönt och ornament som doftar tidigt 1900-tal. En något ytlig men trevlig följeslagare, som kommer att sättas på prov till våren, då jag planerar att till sist läsa hela En spaning efter den tid som flytt. Här har jag skrivit mer om den.



Nattens bibliotek av Alberto Manguel. Ordfront 2007. Omslag av Göran Skarbrandt.


Bokomslag med böcker är det något särskilt med, liksom bibliotek med så höga hyllor att man måste ha rejäla stegar. Och här finns både och.


Boken till dig av Kerstin Thorvall. Albert Bonniers Förlag 1959. Omslagsillustration av Kerstin Thorvall, layout av Per Engström.

En av de genrer jag samlar på är 1900-talets jungfruspeglar, böcker om "vad en ung dam bör veta". Kerstin Thorvalls två är ett par favoriter, mycket p.g.a. hennes egna illustrationer.



The Year of Magical Thinking av Joan Didion. Alfred A. Knopf 2005. Omslag av Carol Devine Carson.


Jag älskade inte den här boken men jag tycker väldigt mycket om omslaget - som också stämmer väldigt väl med hur jag uppfattar innehållet. För mig fungerar nämligen inte den kyliga distansen. Här är min recension och här skrev jag om en sorts insikt kring den.

Inga kommentarer: