torsdag 26 november 2015

#dagens(fack)bokomslag dag 15-21

Den tredje veckan av bokomslagsutmaningen på Instagram fortsatte med ungefär samma typ av blandning som de tidigare.


Korsetten av Benedict Zilliacus (text) och Timo Sarpaneva (grafisk utstyrsel). 1962. 

Eftersom jag fortfarande var kvar i lördagens Madonnakonsert, där ett genomgående plagg, som väntat, var olika korsettvarianter, blev det på söndagen en bok om just korsetter men långt, långt före Madonna - eller närmast jämnårig med henne. En väldigt snygg bok, som var en jubileumsskrift för två korsett/underklädesföretag.



Praktisk kokbok för hemmet av Hanna Kamke. Nils Ander förlag 1906. 


Kokböckerna var snyggare förr...



IKEA. En kulturhistoria av Sara Kristoffersson. Atlantis 2015. Omslag av Sebastian Wadsted. 


Ett ganska tråkigt men samtidigt kongenialt omslag på boken om företaget som möblerade det svenska folkhemmet (och försåg mig med nitton Billybokhyllor).



Att vara skådespelare - elva av våra främsta om sin konst av Lars Öhngren. Natur och kultur 1963.

Den svenska skådespelareliten för sisådär femtio år sedan.



The Goddess Guide av Gisèle Scanlon. HarperCollins 2006. Omslag av Peter O'Dwyer.


Det är sammetstryck på den här boken som mer är att likna vid ett inbundet modemagasin. Lyx och flärd på collageliknande sidor med tips på hur man får sitt liv att bli lite mer likt... en gudinnas?



Geisha of Gion av Mineko Iwasaki och Rande Brown. Pocket Books 2003. Omslag av S&S Art Dept/Darren Wall. 


Sedan jag var liten har jag varit fascinerad av Japan och drömt om att resa ditmen det har ännu inre blivit av. Däremot har jag läst en hel del - som t.ex. geishabiografier. Det här omslaget tycker jag är så vackert och stämningsfullt.



Vi tonåringar av Olga Golbaek. Wennerbergs Förlags A.B. 1955.


Jag samlar på sentida jungfruspeglar och detta är min första och största favorit. Illustrationerna av "Christel" är väldigt fina också. Det finns en senare utgåva som inte alls är lika fin på vare sig ut- eller insidan.

Inga kommentarer: