onsdag 25 december 2013

Årets fådda julklappsböcker (mina)

Med julgransbelysningen som enda ljuskälla.
Jag är riktigt nöjd med vad jag fann i gårdagens paket - det enda jag hade på önskelistan var böcker men att det skulle bli sju stycken var mer än jag vågat hoppas.

Del 2-4 av Karl Ove Knausgårds Min kamp fick min svärfar att fälla kommentaren att jag har att läsa till påsk och han har nog dessvärre mer rätt än jag skulle önska, med tanke på att jag inte tror att jag kommer att avsluta The Goldfinch inom särskilt överskådlig framtid.

Minnets spelplats är Gunilla Palmstierna-Weiss memoarer, en bok jag knappt hört talas om men som min man trodde kunde passa mig - en operascenograf som också varit (bland mycket annat) keramiker. Jag ser fram emot att läsa den men tyvärr är den förvånansvärt tråkigt formgiven, med tanke på författaren och huvudpersonen; den ser ut som någon sorts kurslitteratur med sina dubbla spalter. Å andra sidan får flera av kapitelrubrikerna mig att vilja kasta mig över den.


Förra året läste och älskade jag Anna Schulzes Att ringa Clara och jag har ju läst att det skulle komma en ny roman av henne i höst men när jag öppnade paketet med Vårt gemensamma liv blev jag ändå rejält överraskad.

Och slutligen Främlingsleguanen av Martina Montelius, den roman jag inte hade en aning om att den fanns förrän min man På spåret-tittaren upplyste mig om detta. Nu har jag såväl en roman som en novell av Monteliuska att dyka in i.

Inga kommentarer: