måndag 1 december 2014

Månadsbokslut november 2014

November var en hemsk månad på flera sätt men inte vad gäller läsningen. Jag läste ut sju böcker, även om jag tvekar när jag räknar in Jonna Hellgrens grafiska kortroman Min nattbror. Jag är inte van vid den sortens böcker, inte van vid att läsa ut något annat än barnböcker på så kort tid.

Bloggandet gick det sämre medm även om "hemskt" kanske är att ta i. Jag lyckades visserligen skriva om några utlästa böcker men inte om någon av dem jag läste under månaden så den där oomskrivna högen ökar och ökar och december är tillräckligt välfylld även utan det dåliga samvetet.

Nåväl, av de sju utlästa var

en på engelska
samtliga skrivna av kvinnor
en deckare
en grafisk roman
fem lånade på biblioteket
en e-bok

Bortsett från omläsningen av Wuthering Heights (även om jag måste erkänna att med tilltagande ålder blir jag mer irriterad än betagen av en del inslag) tyckte jag bäst om Jag heter inte Miriam av Majgull Axelsson och Den andra kvinnan av Therese Bohman, även om jag inte är riktigt lika förtjust i den som den flesta andra tycks vara.

Vid månadens början roade jag mig med att göra en prognos för min läsning och utfallet blev ganska nära - jag trodde att jag skulle läsa ut sex böcker men det blev sju, enbart p.g.a. den ovan nämnda Min nattbror. Samtliga var skrivna av kvinnor, precis som väntat, men jag läste bara en på engelska, när jag räknat med två. Å andra sidan var hela fem lånade på biblioteket mot två prognosticerade.

För december blir det nog fem utlästa böcker, vilket innebär 70 utlästa böcker i år, varav en på engelska, två lånade på biblioteket och än en gång - samtliga skrivna av kvinnor.

Inga kommentarer: