måndag 8 december 2014

Vandringsenkät

Jag har sett den här och där, enkäten med tio frågor som vandrar runt, och nu landade den här, efter att Marcusbiblioteket utmanat mig. Tyvärr tror jag inte att det finns så många kvar att utmana men om någon skulle känna sig hågad får man gärna besvara Marcus frågor i kommentarsfältet här eller i egen blogg - men då gärna med en länkkommentar.

1. Vilken är den sorgligaste boken?
Det finns så många olika sätt böcker kan vara sorgliga på och vad som berör mig mest på det planet varierar över tiden men en nästan outhärdligt sorglig bok är barnboken Birgit av Gudrun Mebs. Birgits lillasyster berättar om den sista tiden innan Birgit dör i cancer och allt som inte sägs, eftersom det delvis går bortom ett barns formuleringsförmåga, är nog det värsta, och det som faktiskt gör den ännu sorgligare nu än när jag läste den som barn.

2. Vilket bokomslag är det snyggaste?
Det här var elakt, Marcus, med tanke på hur svårt jag har för att välja. Jag har skrivit hela blogginlägg med snygga bokomslag och får nog hänvisa till dem, t.ex. här, härhärhär och här. Men grafiskt håller i längden så det får nog bli något av dessa:


3. Hur ska en blurb se ut för att den ska fungera på dig?
Jag är en mycket enkel människa - en bok som liknas vid en annan bok jag verkligen uppskattar hamnar i ett väldigt gott läge. Visserligen kan det leda till besvikelse men jag fattar aldrig mina läsbeslut enbart på blurbar (avskyr för övrigt ordet).

4. Vem bör spela Ester Nilsson i en eventuell filmatisering?
Alla som spontant dyker upp är för gamla, känns det som. Jag har slutat gå på teater, jag ser väldigt lite film och TV-serierna jag ser ströavsnitt av är inte svenska så jag känner mig ganska vilse här. Cilla Thorell, kanske?

5. Vilken är den glammigaste bok du läst?
När jag som tolvåring läste Shirley Conrans Lace uppfattade jag den som väldigt glammig och annars har jag svårt för att komma på något som gjort det intrycket på mig.

Ja, precis detta exemplar var det jag läste. 1980-talet när det var som bäst/värst.
6. Läsåret 2014: Vad önskar du att du hunnit med?
Att besöka Bokmässan för första gången, läsa fler böcker, blogga om fler böcker och mer specifikt - att jag blivit klar med Knausgårds Min kamp.

7. Bokmässan 2015, har du bokat?
Nej och kommer inte att göra det heller, tyvärr. Veckan efter åker jag förhoppningsvis till Salzburg och sjunger Mozarts C-mollmässa och redan det överstiger min reskvot. Men kanske 2016?

8. Utifrån känslan du har just idag, vad skulle din självbiografi heta?
Tillfälligt Ständigt avbrott

9. Bästa författarträff/uppläsning du varit på under 2014?
Eftersom mitt litterära liv egentligen är en synnerligen ensam sysselsättning måste jag tillstå att jag inte varit på en enda sådan i år. Eller förra året eller... nästan någonsin. Men jag har i alla fall suttit och pratat med Marika King i över en timme och alltså träffat en författare i egenskap av författare.

10. Vilken bok ser du mest fram emot?
Nästa bok om Cass Neary av Elizabeth Hand - den kommer förhoppningsvis under 2015.

Inga kommentarer: