måndag 13 juni 2016

Tematrio - Sommarläsplaner

Nu ämnar Lyran ta semester och därför ägnas veckans Tematrio åt sommarens läsplaner.

Idag läste jag ut sjätte delen av På spaning efter den tid som flytt och i juli kommer jag att läsa den sjunde och sista. Det kommer att kännas märkligt efteråt men ganska skönt också - och så kan det hända att jag tar mig tid att läsa lite litteratur om verket också.

Jag har två delar kvar av Elena Ferrantes Neapelkvartett och dem tänker jag också läsa i sommar. Faktum är, att andra delen gjorde mig mer sugen på att läsa vidare än vad första delen gjorde. Kanhända blir tredje delen nästa bok?

Symposiet i Lund gav mig lust att läsa några verk jag missat och att läsa om andra så jag tänker mig att det blir lite engelskspråkigt (utöver Ferrante, som jag läser översatt till engelska): något mer av George Eliot än Middlemarch, som är det enda av henne jag läst, William Faulkners Absalom, Absalom! och så en omläsning av Charlotte Brontës Villette, kanske.

Eller också blir det spridda skurar av lite allt möjligt, bortsett från Proust, som jag verkligen bestämt mig för att läsa.

11 kommentarer:

Boklysten sa...

Hoppas det går bra med läsandet i sommar!

Joelinda sa...

Imponerad!

Monika sa...

Elena Ferrantes bok är jag extremt sugen på, den första alltså. Får se om den blir läst någon gång.

Birgitta sa...

Villette är en fantastisk bok, tycker jag. Inte rolig... plågsam nästan, men briljant! (Har skrivit en artikel om den förresten; säg till om du vill ha den.) Apropå inte så roliga böcker med ganska besvärliga huvudpersoner: Har du läst Kristina Sandbergs böcker om hemmafrun Maj? Jag har nu avslutat första delen, Att föda ett barn, som jag verkligen plågade mig igenom på ett nästan masochistiskt sätt, alltså jag älskade på något sätt min plåga. Det hade varit intressant att höra vad du tycker om den. Jag har ännu inte bestämt mig för om jag ska gå vidare med del två och tre. Vet inte om jag är riktigt så masochistiskt lagd :-) men samtidigt frestar det.

Sanna sa...

Hatten av, det var imponerande att ta sig genom hela Proust-serien! Sin tids Knausgård? :)

Jag sysslar med Villette just nu, är intressant eftersom jag inte än begriper hur den ska sluta. Brontë är rolig på det sättet, andra böcker från den tiden är så mycket mer förutsägbara.

Lena sa...

Dina två första är sådant som även jag vill läsa så småningom.

Saga sa...

Tack Boklysten och Joelinda!

Monika och Lena - jag tycker absolut att man ska läsa första delen i Ferrantes serie men för min del tyckte jag att den andra var bättre - och alltså gav ytterligare lust att läsa vidare.

Sanna - snarare att Knausgård är vår tids Proust i så fall. Jag tycker att de är intressanta som paralleller men väldigt olika ändå. Jag har ju läst Villette, så jag vet hur den slutar men jag minns inte så mycket av vägen dit, och det är därför jag vill läsa om den.

Birgitta - jag har ju läst Villette men för väldigt länge sedan så jag minns alldeles för lite av den men när jag läst om den vill jag gärna läsa artikeln. Jag har bara läst Att föda ett barn (och tidigare böcker av Kristina Sandberg) och tänkt att jag ska fortsätta med de andra delarna men det har ännu inte blivit av. Jag tyckte om och inte om den - om för att det är en så detaljrik och trovärdig skildring av en tid som inte är så långt borta, inte om just för att Maj är som hon är och hela tiden önskar jag att det ska bli annorlunda för henne.

Åsa sa...

Ferrantes första bok ser jag fram emot att läsa. Så bra att uppföljaren t.o.m var bättre. Perfekt med förhandsinformationen - tack! :)

Sara Pepparkaka sa...

Villette har jag också funderat på att läsa.

Helena sa...

Får nog se till att ge Ferrante en chans. Kan ju vara kul att vidga sina vyer med Italien också :)

Anna sa...

Proust, ja... jag måste ta itu med honom, om än bara första delen till att börja med!

Ferrante tänker jag också läsa mer av i sommar :-)