torsdag 3 januari 2013

Årsbokslut 2012 - mer tyckande

Jag har ju skrivit ett inlägg om de böcker jag tyckte bäst om 2012 men här kommer ännu mer tyckande.

Sämst tyckte jag om: 

I gryningen tror jag att mamma ska väcka mig av Christina Wahldén
Min systers dotter har många pappor av Christina Wahldén
Dagarna med Kerstin av Åsa Mattsson och Caroline Roosmark
Ja till Liv!av Liv Strömqvist
Skitigt vackert mörker - Om Mare Kandre av Mattias Fyhr

De jag knappt minns: 

Iris av Victoria myrén
Välkommen hem av Johanna Lindbäck
Elsas hemlighet av Sofi Fahrman
The Black Prince av Iris Murdoch

De som känts mest annorlunda i någon bemärkelse: 

Drottningens juvelsmycke av C.J.L. Almqvist (men jag har ju läst den flera gånger så "annorlunda" är väl inte helt adekvat)
The Lover's Dictionary av David Levithan
Böckerna om Thursday Next av Jasper Fforde
Egalias döttrar av Gerd Brantenberg

De jag tänkt mest på/tror att jag kommer att tänka mest på efteråt:

Snöängel av Anna-Karin Palm
Flod av Caroline Fredriksson
Rut Hillarp - Poet och erotiskt geni av Birgitta Holm
Jellicoe Road av Melina Marchetta
Agaat av Marlene van Niekerk

Inga kommentarer: