fredag 27 september 2013

Oxfordresan, dag 2

Resans andra dag tillbringade jag tolv timmar i själva Oxford. Klockan nio började vi repetera inför högmässan i University Church of Saint Mary och efter kyrkkaffet - och kyrksherryn, en ny företeelse för oss svenskar - flydde jag gruppen för egna äventyr. Försedd med karta, adresser och tipslista stegade jag först mot The Bodleian Library och tittade på de pampiga byggnaderna och velade en bra stund i deras affär - de har så mycket fint men jag nöjde mig till sist med några kort.

Något tjusigare än även Kungliga Biblioteket i Stockholm.
Sedan blev det Blackwell's fyravåningsbokhandel, där jag stannade någon timme. Längst tid blev det på antikvariatsavdelningen; förutom de vanliga begagnade böckerna har de tjusiga vitrinskåp med rariteter man kan sukta efter - eller konstatera att man redan äger. Det enda jag köpte var en bok till Marcusbiblioteket, eftersom jag tycker att det är fy skam att hans fantastiska Penguinskåp inte har någon Penguinbok med karakteristiskt omslag som jämförelseobjekt.

Snart någon helt annanstans.
Efter en snabbtur runt Ashmolean Museum var det dags att återvända till Saint Mary's för evensong och dessförinnan ombyte i världens äldsta universitetsbibliotek, eller snarare lokal som byggts för detta ändamål. Hade vi inte fått veta det hade det dock varit omöjligt att räkna ut det, eftersom allt vad böcker, hyllor och pulpeter lyste med sin frånvaro (det har nog aldrig funnits några hyllor där, med tanke på att det var från en tid då de få böckerna oftast förvarades liggande på pulpeterna där de lästes, eftersom de var så otympliga och få).

Inte en bok så långt ögat når, ändock ett mycket gammalt bibliotek.
Och slutligen blev det middag på Quod, restaurangen jag fått dubbla tips om. Så redan på söndagen hade jag halvt om halvt bockat av det som stod högst upp på min Oxfordlista.

Inga kommentarer: