tisdag 3 september 2013

Tematrio - Tegelstenar

Det är ju inte så länge sedan det florerade en tegelstensutmaning och när nu Lyran skapat en trio med tegelstenstema funderar jag på i hur hög grad jag kan återanvända mitt inlägg från maj. Jag läser inte så många tegelstenar längre, särskilt som jag nog tycker att 700 sidor är ett absolut minimum för att en bok ska kunna klassificeras som en sådan. Därtill tycker jag att det ska röra sig om ett skönlitterärt verk som givits ut på det sättet och inte vara en samlingsvolym. Så. Där var begränsningarna.

Ulysses av James Joyce (ca 800 sidor) läste jag på svenska men en engelsk utgåva står i min bokhylla som ett dåligt samvete. På sätt och vis tycker jag att det är en bok som är betydligt roliga att ha läst än att läsa, eftersom det enda jag verkligen uppskattar/uppskattade var Molly Blooms monolog. Det minnesvärda blir alltså mest den märkligt högt värderade prestationen att ha tagit sig igenom den.

Blonde av Joyce Carol Oates (939 sidor) läste jag första terminen på en sångutbildning och jag minns så väl de olika bänkar och soffor jag satt vid när jag försjönk i en lidande skådespelerskas öde i stället för de sångarbiografier som kanske hade varit mer väntade.

Tornet av Uwe Tellkamp läste jag jag precis kring årsskiftet och är den jag minns bäst, oavsett om den är mest värd det eller ej. 961 sidor Östtyskland på 1980-talet, nära och avlägset på samma gång. Ytterst detaljerade bilder från en välbekant och främmande tillvaro och en glidning från det torrt konstaterade, sakligt objektiva till något helt annat.

4 kommentarer:

Sara Pepparkaka sa...

Östtyskland? Låter ju intressant faktiskt. Kanske jag borde läsa..

Ugglanoboken sa...

Jag håller på med Ulysses just nu! Lite får man allt kämpa... :-)

Helena sa...

Östtyskland låter intressant, har nog blivit lite smittad av Weissensee...

Freja sa...

Jag var ännu strängare i min bedömning av vad som var en tegelsten, jag drog gränsen vid 1000 sidor. Men sen fuskade jag och tog en serie av böcker som ett av mina val... Ulysses är jag nyfiken på, jag gillar Irland och Dublin, men har inte riktigt hittat engagemanget att läsa den...