måndag 9 september 2013

Tematrio - Tunnisar


Eftersom det var de tjocka böckernas vecka blir det de tunna som får stå i centrum för Lyrans Tematrio den här veckan. Lyran nämner ett sidspann på 50-150 sidor men jag håller mig under 100. Tyvärr insåg jag vid närmare eftertanke att två av titlarna redan figurerat i Tematrion, en av dem t.o.m. två gånger! Jag upprepar mig, uppenbarligen.


Oskyld av Åsa Ericsdotter är knappt 70 sidor prosalyrik som är både imponerande och berörande. På ett helt eget språk berättade den då 17-18-åriga författaren en gammal men ständigt ny historia om olycklig kärlek. Intensivt, dramatiskt, fult och vackert om vartannat.

84 Charing Cross Road av Helene Hanff är en sann brevväxling mellan en amerikansk bokälskare och en bokhandel i London. Det är roligt och rörande och ett tidsdokument i ett alldeles speciellt format, där bokbeställningarna betalas med pengar men också med små presenter som är dyrgripar i det krigshärjade England.

Svart dam av Maria Fagerberg handlar om en ung småbarnsmamma som ligger för döden. Det intensiva livet går mot ett alldeles för tidigt slut och tre liv vänds upp och ned. Det är oändligt sorgligt och efter den timslånga läsningen är man på något sätt en annan.

4 kommentarer:

Ugglanoboken sa...

Tack för tre bra tips! Det är intressant att det ibland inte krävs så många sidor för att man ska bli väldigt gripen av en historia!

Monika sa...

Bara helt okänt, vilket kanske inte är så konstigt. Jag är mer för tegelstenar :)

Sanna sa...

Okända för mig, alltid roligt med nya tips.

Helena sa...

826 laeritiDen om bokälskaren och bokhandeln låter som trevlig läsning :)