tisdag 20 januari 2015

Tematrio - Jobba, jobba, jobba


Det är ganska passsande att orsaken att jag ligger en vecka efter med Tematrion är att jag har jobbat väldigt mycket. Väldigt mycket. Men nu börjar det lugna ned sig igen och jag kan fundera på böcker där yrken och arbetsplatser skildras. Min förra tematrio med detta ämne finns här.

Marika Kings böcker Supernova och Projekt längtan handlar om managementkonsulten Lisa som bränner ut sig i den första boken och börjar arbeta som volontär i den andra. I båda finns dock en hel del om konsultlivet och jag uppskattade den aspekten mycket, särskilt nät jag läste om Supernova.

Marlene van Niekerks Agaat var en av de bästa och absolut jobbigaste böckerna jag läste 2012. Egentligen är det helt andra saker som är väsentliga men skildringen av arbetet på gården med en mängd facktermer skapar en oerhört detaljerad fond för denna fantastiska och förfärliga historia.

Bellman & Black av Diane Setterfield är nog ett av de mer udda inslagen i en sådan här trio - det är egentligen mest en spökhistoria men själv älskade jag skildringen av hur Bellman utvecklar och förfinar sin farbrors textilfabrik och hur han senare bygger upp sitt lilla imperium i form av ett varuhus för sörjande. Det är detaljerna som gör det, helt klart.

Inga kommentarer: