måndag 13 juli 2015

Tematrio - Så'nt som kan flyga


Den här veckan efterfrågar Lyran böcker med titlar som innehåller sådant som kan flyga och då har jag inte svårt att hitta tre riktigt bra sådana.

I morgon utkommer den förlorade fortsättningen på Harper Lees To Kill a Mockingbird (den svenska titeln Dödssynden har förlorat all flygförmåga), en bok som alltid är och måste vara aktuell. Genom ett barns ögon skildras synen på de svarta kontra de vita i efterkrigstidens Södern, alldeles i slutet av den totala rasdiskrimineringens tid och det är just barnens ärlighet och empati som ger en hopp om framtiden (men än så länge fortsätter barn att växa upp till trångsynta och empatilösa vuxna).

The Goldfinch av Donna Tartt är en aning för lång men samtidigt en bok som jag önskade aldrig skulle ta slut. Theos mor dör vid en explosion på ett konstmuseum men Theo klarar sig - och får med sig en ovärdelig tavla föreställande en steglits (goldfinch). Uppväxtskildring och thriller där det alltid är the road less traveled som väljs.

I När duvorna försvann skildrar Sofi Oksanen andra världskrigets och efterkrigstidens Estland, tider av umbäranden och sorg, svek och hat. Två män och en kvinna, tusen frågor och alltför få svar men tvära vändningar och kast som hanteras enormt skickligt av författaren.

8 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

kul att du kom ihåg Oksanen.

Boklysten sa...

Steglitsan är den enda jag läst av böckerna i din trio. Men Oksanens bok väntar i bokhyllan.

Mrs Calloway sa...

fin trio!

Robert W sa...

Det var en intressant trio!

Monika sa...

Dödssynden har jag läst, men jag har så otroligt svårt för böcker skrivna ur barns synvinkel.

Lena sa...

To kill a Mockingbird har jag ju läst fast på svensk. Var nog därför jag inte kom att tänka på den.

Unknown sa...

Oksanens bok ligger och väntar på sin tur i hyllan här hemma. Det får kanske bli en omläsning av Dödssynden nu inför den nya boken av Harper Lee kommer ut.

Bokdamen sa...

Intressant trio! :)