fredag 4 september 2015

#dagensbokomslag dag 1-4

Jag drog ju igång en liten utmaning på Instagram under hashtaggen #dagensbokomslag och eftersom jag fick lite draghjälp av Marcus på Bokhora har ytterligare några stycken nappat.

Här är mina första fyra:


Tornet av Uwe Tellkamp. Albert Bonniers Förlag 2011. Omslagsbild av Ernst Haeckel, formgivning av Eva Lindeberg.

En tegelsten om livet i Dresden under 1980-talet. Jag tänker mig att omslaget anspelar på den känsa av att befinna sig under vatten som romanen ger, en sorts isolering där allt annat än nuet och platsen där man befinner sig är lite vagt och dämpat, samt de bilder som sitter i ett trapphus. Här har jag skrivit mer om Tornet.


Madame de Breyves melankoliska sommar av Marcel Proust. Novellix 2014. Omslagsillustration av Lina Bodén, grafisk form av Lisa Benk.

Novellix satsar på att göra sina små böcker visuellt tilltalande och förra årets franska kvartett tillhör mina favoriter. Jag måste dock erkänna att jag ännu inte läst den...


Tre berättelser av Gustave Flaubert. Tidens förlag 1951. Omslag av Bo Lindberg.

Den här boken köpte jag enbart för omslagets skull, en blåtonad gobeläng som för tankarna till Frankrike men längre bak i tiden än Flauberts.


Virveldans av Maria Wine. Albert Bonniers Förlag 1953. Omslag av Randi Fischer.

Jag är väldigt svag för 1950-talets bokomslag, särskilt Randi Fischers, så det kommer fler av dem. Jag tycker också väldigt mycket om Maria Wines böckerm - dubbla anledningar för den här att vara med, således.

Inga kommentarer: