torsdag 17 september 2015

#dagensbokomslag dag 8-16

En av mina älsklingskategorier vad gäller bokomslag är de där typografin är (nästan) allt. Valet av typsnitt och textens placering är en konst. Tyvärr finns det en risk att det blir enbart snyggt och inte speglar bokens innehåll så bra.


Härdarna av Karin Boye. Albert Bonniers Förlag 1927. På den tiden verkade formgivarna i det tysta, icke namngivna som de var, men utförde ändå stordåd i det lilla.


Den vita staden av Karolina Ramqvist. Norstedts 2015. Omslag av Lotta Kühlhorn. Årets hittills snyggaste omslag är grafiskt och sparsmakat med en kongenial gestaltning av den yta som krackelerar även i texten - lysande. (Och ja, ytan börjar krackelera redan i första boken, här är förfallet totalt.)



Veranda för en tenor av Klas Östergren. Filmkonst 1996. Omslag av Anders Avehall. Det är svårt att fotografera guldtryck på halvmatt grått papper men i verkligheten är det väldigt snyggt. 


Filmkonst var en publikation som jag tror gavs ut som tidskrift av Göteborgs Filmfestival. Utgåvorna var dock sinsemellan helt olika, både till innehåll och utformning.



 Deliria av Mare Kandre. Albert Bonniers Förlag 1992. Omslag av Marie Sterte.



Dikter av Hjalmar Gullberg. Norstedts 2002. Omslag av Karl-Erik Forsberg. Mer vitt, svart och rött. Jag är dock inte helt förtjust i avstavning på det här sättet; det ska ju vara ett bindestreck i Gullberg. (Att jag accepterar det mer i Veranda för en tenor ovan är för att där har titeln nästan helt övergått till att vara en bild.)



Rondo av Gösta Oswald. Albert Bonniers Förlag 1951. Omslag av Arne Jones. Den här har jag i ärlighetens namn inte läst, utan bara köpt för att den var så snygg.



 Kräklek av Åsa Ericsdotter. Wahlström & Widstrand 2002. Omslag av Joanna Rubin Dranger.


Sagospel av Bengt Anderberg. Albert Bonniers Förlag 1960. Omslag av Kerstin Anckers. Den här köpte jag efter att ha sett en bild av den i en bok om "svensk skönskrift", har jag för mig.



The Stepford Wives av Ira Levin. Pan Books 1973. Omslagsillustration av Malcolm Smith. Den där kvinnan gör en enorm skillnad - och tar oss bort från det typografiska till andra sorters omslag...

1 kommentar:

silverboy sa...

Tack! / anders avehall