torsdag 10 november 2016

#dagens(barn/ungdoms)bokomslag dag 1-6

Förra året visade jag upp en del bokomslag på Instagran under hastaggen #dagensbokomslag. Nu i november gör jag om det och den här gången är det barn- och ungdomsbokomslag det handlar om. Som vanligt är det mina egna exemplar jag visar upp. Årtalet är det som gäller för just dessa, originalen kan vara äldre.


Pricken av Margret och H. A. Rey. Rabén & Sjögren 1959. En väldigt fin och ständigt aktuell bok om att vara annorlunda.



Elisabit - Den köttätande växtens äventyr av H. A. Rey. Rabén & Sjögren 1950. Den här något mer okända boken fick vara med som bonus då många har en relation till Pricken.


Juliane och jag av Inger Edelfeldt. AWE/Gebers 1982. Omslag av författaren. Boken som grundlade min faiblesse för långa svarta kjolar och snirkliga smycken.



 Alices äfventyr i sagolandet av Lewis Carroll. P. A. Norstedt & Söners förlag 1898. Öfversättning från ett exemplar af den engelska originalupplagans sjuttionde tusental af Louise Arosenius (som fått det till att Alice sitter på en grön bänk...)



Ronja Rövardotter av Astrid Lindgren. Rabén & Sjögren 1982. Omslag av Ilon Wikland.
Min kusin fick Ronja Rövardotter i julklapp när den var alldeles ny och jag blev så avundsjuk på henne. Den tjocka boken med den lummigaste grönskan man kan tänka sig på omslaget lovade så mycket. Ett år senare fick jag den också.



Baksidan av Ronja Rövardotter får vara med som bonus. Minst lika fin som framsidan.


Ättiksgurka med choklad av Stéphanie. Bonniers Juniorförlag AB 1988. Omslag av Stewen Quigley. Det här får vara med för att det är så mycket 1980-tal och för att jag när det begav sig tyckte att den illustrerande typografin var väldigt rolig. Äsch, det tycker jag fortfarande men snygg - nja.



ABC av Lennart Hellsing och Poul Ströyer. Rabén & Sjögren 1974. Omslag av Poul Ströyer. Egentligen gillar jag Stig Lindberg mer men hans ABC-bok är inte alls lika slående.

Inga kommentarer: