tisdag 15 november 2016

#dagens(barn/ungdoms)bokomslag dag 7-13

Här är andra veckan av Instagram"utmaningen" #dagensbokomslag med barn/ungdomsbokomslag. Det är bara jag som ägnar mig åt det här, därav citationstecknen kring utmaning. Det är ingen struktur överhuvudtaget utan en salig blandning av böcker ur min bokhylla, ofta tidstypiska på ett eller annat sätt.

På sätt och vis är det här svårare än skönlitteraturen för vuxna och facklitteraturen. Barn- och ungdomsböckerna har mycket mer sällan grafiska omslag på samma sätt, bilderböcker och illustrerade böcker har vanligen en illustration ur boken som får utgöra omslagsbild. Det gör dem en aning mindre... spännande, samtidigt som jag ju ägnar mig åt en sjusärdeles nostalgitripp.


Flicka i Paris av Kerstin Thorvall. Bonniers 1963. Omslag av författarinnan (ja, det står så, jag lovar). En mycket tidig bok av denna sjukt produktiva kvinna.



Vävarens och herdens äventyr, en kinesisk saga återberättad av Hisako Kimishima, illustrationer och omslag av Shigeru Hatsuyama. Fukoinkan-Shoten 1979. Den här boken kan jag inte läsa men jag fastnade för omslaget och illustrationerna.



 Sagan om Vasa av Bertil Almqvist. Bonniers 1965.



Boken om Agnes av Claque (Anna Lisa Wärnlöf). Natur och Kultur 1986. Omslag av Ulf Beckman. Jag föll för omslaget när jag läste den här boken som barn. Originalet från 1963 var lite mer kvadratiskt i formen och - inser jag nu när jag googlar -faktiskt ett annat. Det är snarlika men inte samma föremål som avbildats i samma trompe l'oeil-stil. Alltså måste jag börja jaga originalutgåvan.



Ullabella av Marika Stiernstedt. Illustrationer av Kurt Ljungstedt och Nils von Dardel. Albert Bonniers förlag 1927. Omslagsbild av Nils von Dardel. Jag tycker så mycket om linjerna i den här bilden. Inuti finns en annan framsida som ger en helt annan, mycket barnsligare känsla.



Jag var inte säker på vem som stått för framsidans illustration men när jag bläddrat mig fram till bilden inuti boken var jag och Beatrice Bohman (@bokvasen) säkra på att det var Nils von Dardel - väldigt mycket Den döende dandyn där.



Katitzi av Katarina Taikon, teckningar av Björn Hedlund. Förlag Zigenaren 1969. Omslag av Björn Hedlund. Socialrealism med mangakänsla. Snart femtio år gammal men mycket är sig tyvärr alltför likt för zigenarna/romerna.



Der Struwwelpeter oder lustige Geschichten und drollige Bilder für Kinder von 3 bis 6 Jahren av Dr. Heinrich Hoffmann. Loewes Verlag odaterad men av trycket i inlagan att döma skulle jag gissa på 1940- 50-tal. Jag vet inte om man verkligen bör läsa den här boken för treåringar, för bitvis är den ganska creepy.

Inga kommentarer: