tisdag 13 mars 2012

Dagens biblioteksbesök

Dagens biblioteksbesök var lite småmorrigt. Jag tycker ju inte om att lämna tillbaka böcker för sent och nu var det en hel hög, inklusive en jag fått en 30-kronorsstraffavgift för. Visst, man ska hålla reda på återlämningsdatum själv men nu när man kan få påminnelser via mail och sms - ja, då är det lätt att bli lite bekväm. Men de har haft problem med systemet så inga påminnelser, utom det där sista kravmailet. Därav morr.

Men när alla bibliotekslånen utom två (Kriktor för Maxis skull och min premiär-e-bok) var återlämnade kunde jag ju fylla på med nytt. Det blev den omtalade Flod av Carolina Fredriksson och Rut Hillarp: poet och erotiskt geni av Birgitta Holm. Jag har inte läst något av Rut Hillarp men den här boken blev jag väldigt nyfiken på när jag läste om den någonstans, kanske i vanliga Vi (alltså inte Vi läser). Undertiteln är ju fantastisk! Samtidigt blir jag lite irriterad på mig själv - hur många kvinnliga poeters biografier är det som intresserar mig nästan mer än deras lyrik? Det känns som om jag prioriterar fel, helt enkelt.

Och just nu känns Bockfesten av Mario Vargas Llosa väldigt seg. Jag vill att den ska ta slut så att jag får ta itu med de här i stället. Parallelläsning nästa?

Inga kommentarer: