måndag 5 mars 2012

Tematrio: den svenska bilderboken


Den här veckans Tematrio handlar om den svenska bilderboken. Så här skriver Lyran: "berätta vilka tre bilderböcker du skulle välja för att representera den svenska bilderboken".

Det här är lätt - och svårt. Jag har läst barnlitteraturvetenskap och analyserat bilderböcker och just nu läser jag några stycken om dagen för Maxi. Ändå känner jag mig absolut inte som någon expert - jag kan det som fanns när jag var liten bra men sedan är det glimtvis och trots barnen är jag inte helt uppdaterad (jag köper ju många begagnade favoriter från förr). Men de här tre får vara med:

Allrakäraste syster av Astrid Lindgren och Hans Arnold har jag älskat sedan jag var barn. Hostorien som sådan och bilderna; den där förmänskligade skogen, de mättade färgerna, flickorna och hästarna. Jag letade i många år efter ett exemplar och när jag fann det- ÅH!

Aja baja, Alfons Åberg! av Gunilla Bergström var en av de där böckerna jag analyserade och vid den analysen insåg en del av det geniala hos Gunilla Bergström. Titta på hur pappan sitter där med sin tidning, sin pipa och sitt ölglas på den lilla bilden i hörnet - på samma sätt är det i Raska på, Alfons Åberg, en extra liten historia om det som händer någon annanstans. Och collagetekniken och eventuellt det progressiva i att ha en ensamstående pappa. Maxi gillar den skarpt.

Tomtebobarnen av Elsa Beskow är en favorit hos Maxi och den vill jag ha med för att Elsa Beskow varit så central vad gäller svenska bilderböcker och för naturen och årstidsskildringen. Det är något väldigt svenskt över det - eller en sorts svenskt ideal. Sedan brister väl realismen något när rovfågeln ugglemor undervisar småfåglar och ekorrar och andra godbitar.