onsdag 19 juni 2013

De fulaste bokomslagen

Marcus gjorde en grundlig genomgång av vad som gick snett när någon släpptes lös i Photoshop och skapade omslaget till Viveca Stens I stundens hetta. Med anledning av lite prat i kommentarsfältet gav jag mig ned i mitt bibliotek och letade efter fula bokomslag och hittade några som jag tycker är gräsliga. Det här är dock just fula bokomslag, även om det säkert går att hitta något fel av den typ Marcus fann, åtminstone på ett av dem.

Vem väntar på värdshuset, Maria Lang, Vår Bok/Norstedts 1975
Den här utgåvan av Maria Langs Vem väntar på värdshuset får vara med för att jag tycker att illustrationen är så fruktansvärt ful och för att jag tycker att titeln är väldigt märkligt satt med varje ord på egen rad, extremt kort radavstånd och så ett vilset "på" på högerflanken.

Boken av glas, Peter Glas, Bakhåll 1992
Boken av glas av Peter Glas är en väldigt märklig roman, där läsaren får välja olika alternativ för hur historien ska utveckla sig enligt modellen "om du tycker att X ska göra så, gå till sidan 10, om X i stället ska göra så, gå till sidan 72". Omslagets collage kanske återspeglar denna konstruktion men jag tycker ändå illa om det med färg- och mönsterblocken samt extrarastret över författarporträttet.

Skuggor på spegeln, Frances Fyfield, Wahlström & Widstrand 1992
Och slutligen Skuggor på spegeln av Frances Fyfield. "Less is more" skulle kanske vara något för den här formgivaren? Överlappande bilder och den grafiskt förenklade trasiga-spegel-effekten, extratypsnitt och färg för ännu ett lite vilset "på" och dessutom ännu ett typsnitt och färg för lite extra information, där ett språkfel smugit sig in som bonus.

2 kommentarer:

Marcus sa...

HAHAHAHA! Skrattade högt på jobbet när jag tjuvläste på arbetstid (jag ligger efter i min reader och försöker hämta ikapp lite).

Detta var allra roligast: "'Less is more' skulle kanske vara något för den här formgivaren?"

Herregud vad jag lider av se det sista omslaget. Och det här med att sprickorna går ihop i pupillen... kan vi ha en intervention för denna person.

Gillar för övrigt att "på" förekom på två märkliga sätt.

Saga sa...

Roligt att du uppskattade i alla fall ett av mina exempel. Jag tycker att jag borde ha hittat fler och det gör jag kanske så småningom för visst är det lite roligt att leta fel...

Jag tycker synd om lilla "på" som råkat illa ut och i det första fallet förstår jag faktiskt inte vad som hänt - någon som tabbade en gång för mycket?