måndag 17 juni 2013

Tematrio - Island


Den här veckan kändes det svårt, tycker jag – med anledning av Islands nationaldag vill Lyran ha tre isländska böcker/texter. Två kom jag på snabbt men sedan kändes det som om det dröjde innan poletten trillade ned och jag kom på en tredje.

Sista ordet av Steinunn Sigurdardóttir består av omfattande dödsrunor, något som tydligen är/var vanligt i isländska tidningar. Jag minns den som väldigt rolig och väldigt annorlunda. 

Jag heter Ísbjörg, jag är ett lejon av Vigdís Grímsdóttir utspelar sig i en cell under 21 timmar. Där sitter Isbjörg, en ung kvinna, och berättar om sitt liv för sin advokat, ett kapitel per timme. Kallt och hårt och kargt. 

Glasbruket var den första av Arnaldur Indriðason deckare som översattes till svenska. Han har fått många priser och utmärkelser men jag upplevde inte denna roman som något speciellt i sin genre. Min man, som är ganska kräsen, har dock läst fyra romaner av författaren och tycker att de särskiljer sig. 

Bonus: Elizabeth Hands roman Available Dark utspelar sig till större delen på Island och är riktigt, riktigt bra.

6 kommentarer:

Sanna sa...

"Jag heter Isbjörg.." är jättebra! Men hemsk.

Monika sa...

Jag var egentligen inte heller speciellt imponerad över Glasbruket, men jag har fortsatt och har nu läst sju stycken :)

Helena sa...

Grimsdottir - det ringer en klocka någonstans i bakhuvudet, men har för mig att jag inte tyckte om den.

Anna sa...

Jag känner som Monika, egentligen är inte Indridassons böcker favoriter men jag läser likväl ändå!

Marie sa...

Vígdis Grímsdóttir har jag tänkt läsa, men glömt bort. Tack för påminnelsen!

Anonym sa...

Jag gillar Arnaldur skarpt, och tackar för tipsen om de andra. Jag tycker Island är ett häftigt land så jag skulle gärna läsa mer litteratur därifrån!