tisdag 29 november 2011

Kära hemliga bokvän (2)

Vilken genre håller du dig helst till då du läser?
Jag är nog lite splittrad och läser många olika genrer men jag är väldigt förtjust i romaner som utspelar sig i universitets/internatskolemiljö eller på 1700- och 1800-talet eller (tyvärr) handlar om personer som mår dåligt psykiskt.
Favoritförfattare?
Jag läser/har läst det mesta av Maria Gripe, Astrid Lindgren, Inger Edelfeldt, Christine Falkenland, Mare Kandre, Johanna Nilsson, Sarah Waters och Margaret Atwood men jag äger inte alla deras böcker.
Läser du på andra språk än svenska? Vilka?
Jag läser böcker som är på engelska i originalspråk på engelska, annars är det svenska som gäller (min tyska har blivit så ringrostig att det är omöjligt att läsa på tyska längre).
Lyssnar du på böcker?
Jag lyssnar aldrig på böcker. Jag vill bestämma lästakten själv!
Samlar du på böcker av någon särskild författare?
Maria Gripe, Astrid Lindgren, Inger Edelfeldt samt Barnbiblioteket Saga.
Har du någonstans publicerat en lista över böcker som du har läst eller som du äger? I så fall, var?
Listor över böcker jag läst 2008-2011 finns länkade till höger i bloggen. Där finns också ett inlägg med böcker jag skulle vilja läsa och inte har i min ägo (jag har ju naturligtvis en massa olästa böcker hemma också).
Vad är du ute efter, då du läser?
Jag läser mest som verklighetsflykt. Jag vill förflyttas någon annanstans i antingen tid eller rum eller in i någon annans tankar och känslor. Jag vill bli berörd och drömma mig bort. (Men det kan alltså vara verkligt elände jag drömmer mig bort till.) Och ibland vill jag bara ha en spännande historia, t.ex. en deckare.
Finns det någon genre eller författare som du undviker? Vilken?
Jag har läst väldigt lite fantasy och science fiction.
Vad har du läst, men tänkt "Aldrig mer!" om..?
Jag läste ett antal Harlekinromaner för att se om de var så dåliga som mina vänner sade och tyckte att ryktet var överdrivet men ändå – nej tack! Och ibland undrar jag om jag ska sluta läsa nyskrivna deckare; de är så fruktansvärt utstuderat brutala.
Var läser du?
Jag läser mest när jag är på väg, på bussar, tåg och tunnelbana, ibland promenerande med sovande barn i barnvagn. Alldeles för sällan har jag tid att sätta (eller lägga) mig ned med en bok i lugn och ro.
Läser du i badet?
Nej, har aldrig gjort det.
Finns det någon genre eller författare som du gärna vill prova på, men inte kommit dig för? Vilken?
Jag vet faktiskt inte.
Finns det några särskilda titlar som du letar efter och som du skulle bli riktigt glad över att få? Jag tänker ofta att jag skulle vilja läsa Dantes Den gudomliga komedin men kommer mig aldrig för med att låna/skaffa den. Se också listan till höger i bloggen.

Vad gör du helst på fritiden?
Läser, sjunger, umgås med mina barn.
Samlar du på något?
Barnböcker, klänningar (min man skulle säga att jag samlar på allt).
Favoritfärg?
Svart (och om svart inte räknas - lila)
Teve-serier som du uppskattar?
Jag gillade Lost men har inte sett sista säsongen, annars Criminal Minds, Navy CIS, Mördare okänd. (och detta trots att jag har väldigt låg toleransnivå för våld och äckel).
Favoritfilm? Eller: vilken slags film gillar du bäst?
Mina favoritfilmer är Disneys Fantasia, La double vie de Veronique och Carrington. Lite ”svårare” filmer brukar jag tycka bäst om.
Favoritmusik?
Klassiskt, särskilt opera.
Föredrar du te eller kaffe? Vilken smak?
Jag dricker mycket te och varm choklad men absolut inte kaffe. Helst dricker jag nog grönt te ochkryddigt smaksatt svart te.
Vilket slags godis tycker du bäst om? Och hur är det där med naturgodis, egentligen..?
Jag är en godisgris men samtidigt en kinkig sådan. Jag äter inte skum- och gelégodis och helst inte ren mörk choklad. Nej, mjölkchoklad och chokladpraliner. Naturgodis tycker jag mycket om. Och hemgjort godis.
Stjärntecken?
Våg och enligt kinesisk mytologi är jag drake
Något som du verkligen skulle avsky att få i ett paket till jul?
Någon annan svarade sill och jag håller med. I det här fallet skulle det vara väldigt tråkigt med något som gått sönder i frakten.
Något som du verkligen skulle bli glad över att få i ett paket till jul
Jag gillar överraskningar!
Eventuella allergier eller födoämnesval (vegan, t.ex.)?
Jag är vegetarian men inte så renlärig; alltså äter jag godis som innehåller gelatin (det är ganska vanligt även i icke gelégodis).

Inga kommentarer: