fredag 4 maj 2012

11 svar på 11 frågor

Bokmamma har utmanat mig i den pågående kedjebloggfrågan. De flesta bloggare jag läser har redan svarat på sådana enkäter både en och två gånger så jag hoppar över att ställa egna. Här är dock mina svar:

1. Bästa boken du läst i år?
Jag läste ju om min favorit Drottningens juvelsmycke av C.J.L. Almqvist men den har en hård konkurrent i Anna-Karin Palms nutida efterföljare Snöängel.

2. Vilken ungdomsbok skulle du rekommendera till dem som inte läser så många ungdomsböcker?
Jag tycker att Hungerspelen och dess fortsättningar av Suzanne Collins samt Erebos av Ursula Poznanski är väldigt bra.

Uppdatering: Men vänta nu, Maria Gripes Agnes Cecilia och Skuggserien - vart tog de vägen? och Peter Pohls Janne, min vän och Alltid den där Anette och... 

3. Vilken bok har klart överträffat dina förväntningar?
Just nu står det alldeles still, jag får fundera och återkomma!

4. Vilken är den bästa filmatiseringen av en bok?
Sagan om Ringen - utan filmerna hade jag aldrig orkat läsa böckerna. Visst, det är mycket som strukits, men hur skulle det kunna vara på något annat sätt?

5. Vilken bokblogg läser du varje dag?
Dark Places av Helena Dahlgren får minst ett besök varje dag, även om hon sällan skriver något på helgerna.

6. Om du läser facklitteratur, vilken inriktning på den gillar du bäst? Tex föräldralitteratur, hobby etc.
Jag läser ganska lite facklitteratur men när jag gör det är det oftast memoarer och biografier.

7. Läser du ofta något annat än böcker? Tex serier, tidningar.
Jag läser periodvis väldigt mycket mode- och inredningstidskrifter. Annars läser jag lite tvångsmässigt allt - informationsskyltar, mjölkpaketens baksidor o.s.v.

8. Besöker du biblioteket ofta? Eller vill du äga dina böcker?
Jag älskar bibliotek, även om jag, sedan jag verkligen upptäckte välgörenhetsbutikernas bokavdelningar minst tredubblat mitt bokinnehav. Ganska ofta köper jag dock böcker som jag redan lånat och läst.

9. Vilken är din favoritbilderbok?
Allrakäraste syster av Astrid Lindgren och Hans Arnold.

10. Vem/vilka illustratörer gillar du?
Inger Edelfeldt, John Tenniel (Alice i Underlandet), Eva Eriksson, Hans Arnold.

11. Vilken bok ska du läsa härnäst och varför är det just den som står på tur?
Jag tror att det blir Rut Hillarp - poet och erotiskt geni av Birgitta Holm. Jag har redan lånat om den en gång utan att påbörja den. Det blir också en liten paus efter en ganska lång period av att bara läsa på engelska.

1 kommentar:

BokMamma sa...

Intressant att läsa dina svar.

Drottningens juvelsmycke har jag inte läst och inte heller Erebos. Erebos är jag sugen på men det kommer hela tiden någon annan bok emellan.