tisdag 29 maj 2012

Tematrio - engelskspråkigt

Den här veckan efterlyser Lyran tips på engelskspråkiga böcker. Det knepiga när det gäller sådana tips är ju hur avancerad man är, såväl vad gäller själva språket som att ta till sig ett komplicerat innehåll på det främmande språket. Jag har ju, tyvärr, slutat läsa på tyska, eftersom det tar mig för lång tid att dechiffrera det jag läser, och när en sida tar... tio minuter, ja, då går det inte, i alla fall inte i ett liv som mitt. Jag kanske tar itu med det när jag gått i pension.

Nåväl, tips var det:

Jane Eyre av Charlotte Brontë tycker jag är ett måste, även om jag läste den på svenska första gången, men den håller för många omläsningar på såväl svenska som engelska. Flickan som förlorar sin familj, växer upp på ett barnhem och blir guvernant hos Mr Rochester på Thornfield, ett hus, som liksom sin ägare ruvar på hemligheter. Ett mönster för en hel tradition.

The Lover's Dictionary av David Levithan är en mycket speciell liten bok. Den är kort, mycket kort men innehåller så ofantligt mycket. Ett antal uppslagsord med en berättelse eller betraktelse för varje. En kärlekshistoria där ett enda kort kan säga allt. Det enda kruxet är att många av uppslagsorden är ganska svåra så man kan behöva ha en vanlig dictionary till hands.

The Eyre Affair av Jasper Fforde och dess fortsättningar är smågodis för litteraurnördar. Lite Harry Potter för vuxna med tidsresor, annorlunda utgång i historiska skeenden, en parallell värld inne i litterauren och massor av klurighet. Man kan bli lite övermätt (som jag just nu) och det är inte Jane Eyre som är den största poängen men roligt är det (recensionen jag länkar till är inte så positiv men jag har haft väldigt roligt när jag korrigerat mina förväntningar).

3 kommentarer:

Lyrans Noblesser sa...

Jane ska jag nog faktiskt läsa på engelska, det är ett bra tips!

Erica sa...

Jag har faktiskt inte läst Jane Eyre men har den som e-bok. Ska nog ta mig an den i sommar. Måste säga att jag blev väldigt nyfiken på The Eyre Affair! :) Tack för tipsen!

Saga sa...

Jane Eyre tycker jag att alla borde läsa, den har varit en stor favorit sedan jag läste den för första gången när jag var tolv år. Och Jasper Ffordes böcker har fått oförtjänt lite uppmärksamhet här i Sverige, åtminstone så vitt jag har sett.