lördag 12 maj 2012

Läsfundering

Just nu när det känns som om jag inte har tid/lust/kraft att skriva något och läsandet går osedvanligt långsamt kan jag inte låta bli att fundera på om jag inte borde bli lite mer selektiv i mitt läsande. Jag vill ju på ett plan läsa allt men det är en omöjlighet och jag borde nog oftare ställa mig själv frågan: vill jag verkligen läsa den här boken? och följdfrågan: varför? Jag tror inte att det är antalet lästa deckare som kommer att minska (just nu är det mycket lågt, historiskt sett), knappast chicklit:en heller utan snarare de där halvseriösa sakerna av författare jag tycker är OK men inte jättebra. De där mer slentrianmässiga lånen av böcker som blir om- och uppbloggade. Och så måste jag lära mig att avbryta mitt läsande. Får jag inte ut något av en bok kan jag inte ge den mer av min tid. Men det är svårt, mycket svårt.

Inga kommentarer: