fredag 4 maj 2012

Utläst: The Marriage Plot av Jeffrey Eugenides

Det börjar så bra i Jeffrey Eugenides The Marriage Plot. Madeleine vaknar upp på examensdagen av föräldrarnas bankningar på dörren, samlar ihop sig och flyr lägenhetskamraternas frågor om natten och så hoppar vi snart tillbaka i tiden, till valet av engelsk litteratur som huvudämne och kursen i semiotik. Det är där jag trivs bäst, i beskrivningar av Madeleines bibliotek och hennes kärlek till litteraturen, hennes vridande och vändande på de torra teoretiska texterna när hon givit sig av från sin bekvämlighetszon. Och citat som detta: 

"[...] Madeleine suddenly understood. Semiotics was the form Zipperstein's midlife crisis had taken. Becoming a semiotician allowed Zipperstein to wear a leather jacket, to fly off to Douglas Sirk retrospectives in Vancouver, and to get all the sexy waifs in his classes. Instead of leaving his wife, Zipperstein had left the English department. Instead of buying a sports car, he'd bought deconstruction."

(Det är kanske bara jag som tycker att det är roligt, med tanke på att jag när jag skulle läsa litteraturvetenskap så smått varnades för all korkad teori av en – litteraturprofessor). Ibland återkommer litteraturen men mest är det ändå liven som står i centrum och jag vet inte varför men jag tycker att de kommer till korta.

Madeleine har varit vän med Mitchell, som velat något mer och så har relationen frusnat. På semiotiken träffar hon Leonard och de blir ett par men något händer även här. Och så kommer den där natten och examensdagen och plötsligt är ingenting sig likt längre. Det är fram- och återblickar, det är kärlek och motgång och sökandet efter något annat, något mer. Det är en modern marriage plot men ändå inte fullt så modern, tidigt 1980-tal som det är.

Jag har svårt att stanna kvar i den här romanen, efter den bra början puttrar det på men mitt intresse är ganska falnat och så blir det en sida här och tio där, tills jag till sist läst ut den efter ett par veckor. Det borde inte kännas så tungt men gör det, tungt utan att ändå ha substantiell tyngd. Jag kan inte riktigt förklara det.

Inga kommentarer: