lördag 14 februari 2015

Påverkan som sitter i

Idag, när vi var och handlade, köpte jag en port salut-ost. Det låter inte som något som hör hemma här men det gör det. Jag köper sällan port salut, eftersom jag oftast blir besviken - jag tror att den ska vara godare än vad den är och det beror helt på en bok jag läste som barn. "Hmmm, i vilken barnbok äts det port salut då?" undrar säkert någon och svaret är att jag har inte en aning men i mitt fall handlar det om en association p.g.a. ostens utseende. Det där yttersta orange lagret förknippade jag då med den ost farfadern grillade(?) i min förkortade version av Johanna Spyris Heidi. Den gyllene färgen i boken översatte jag till port salut och trots att jag inte tyckte om ost lärde jag mig att äta just den sorten, gärna i bitar, vilket var mer Heidilikt än vanliga hyvlade skivor.

I kväll har jag ätit ett par smörgåsar och blivit besviken igen men plötsligt kom jag på att det är det här det beror på. Verkligheten må överträffa dikten men den fiktiva osten är väldigt mycket godare än port salut.

Inga kommentarer: