onsdag 18 februari 2015

Tematrio - Sjukdomar/sjukhus


Det känns inte som om det är så länge sedan det var sjukdomar i Lyrans Tematrio men nu är det dags igen (här är min förra). Återigen tycker jag att det är svårt, såvida jag inte går på mina vanliga favoriter om psykiska sjukdomar/svagheter alternativt cancer. Men man får upprepa sig och nu tar jag fasta på sjukhusaspekten i alla fall. Dessutom inleder jag med en bok som inte utspelar sig vare sig på onkologen eller någon psykiatrisk klinik.

Var Förlossningen av Måns Wadensjö utspelar sig behöver man inte precis fundera över. Berättaren, en vikarierande köksa på nattskiftet, står lägst i hierarkin och kan betrakta det som sker och dem som finns där en aning utifrån. Det är en kort roman med stort fokus på små detaljer kring hur saker ska göras och hur man förhåller sig till varandra, av självklara och oklara skäl.

Karin Fossum är mest känd för sina deckare men enligt mig är hennes bästa bok De galnas hus en roman om livet på ett stort mentalsjukhus (inte heller det någon överraskning). Det är en drabbande om än något spretig skildring som jag måste ta och läsa om snart.

I José Saramagos Blindheten sprider sig förlusten av synen som en epidemi och de blinda samlas på stadens sjukhus. Tillvaron är hård och förvirringen stor och endast en person, läkarens fru, behåller sin förmåga att se - men är det en välsignelse eller en förbannelse?

3 kommentarer:

Boklysten sa...

Har inte läst någon ab böxckerna i din trio. Tack för tips!

Monika sa...

Just den boken av Fossum har jag inte läst, men Jag kan se i mörkret handlar också om mentalsjukdom.

Åsa sa...

Dessa har jag inte läst, men den sista lät ju spännande. Tack för tips! :)